Berita Auto

Civic Type R 2015 di Paris 2014

Civic Type R ini merupakan satu konsep selama hampir setahun sekarang dan minggu ini di Paris Motor Honda menunjukkan kepada kita model produksi yang terbaru dalam warna tanda tangan ‘biru’ baru. Ia adalah perkara biasa untuk melihat kereta Honda berakhir menjadi seperti versi konsep mereka, dan jika itu kesnya di sini maka kita perlu memuji mereka untuk apa yang mereka telah lakukan sebagai reka bentuk mereka tidak pernah benar-benar hilang dalam semua pasaran.

dsfP1810850

Honda tidak berjanji hanya hot hatch untuk semua Type R baru, tetapi mesin sedia trek yang akan menyaingi prestasi pemimpin semasa Ring ‘, Megane RS 275 Trophy-R dan Golf R. Typre R ini kelihatan seperti gabungan antara sebuah kereta touring BTCC dan  kereta rali sedia lumba. Ia terletak sangat rendah dan mempunyai kerajang aero tegak hitam pada bumper depan. Sekitar belakang, lampu belakangnya meliputi sayap belakang tetap yang besar.

dsfP1810845

Civic Type R lama jatuh ke belakang persaingan sedikit kerana semua pesaingnya  berenjin turbo, manakala mereka terperangkap dengan VTEC tradisional beraspirasi biasa. Enjin ini tidak mengecewakan tetapi juga tidak cukup tork rendah untuk bersaing dengan persaingan turbocharged dari Eropah. Enjin Honda terkenal dengan sifat revving tinggi dan variable valve timing mereka, yang berkaitan dengan kejuruteraan motosikal mereka. Walaupun ia turbo, Type R baru naik ke 7,000 rpm sebelum garis merah dan bunyi ekzos sport sebenar yang dijanjikan jurutera Honda.

dsfP1810858

Kuasa belum diumumkan lagi, tetapi dijangka di sekitar 280 PS. Untuk memastikan roda depan dapat menampung kuasa sebanyak itu, Honda memberitahu ia ada sistem yang dikenali sebagai “steer axis” dengan peredam adaptif. Dengan adanya mod pemanduan yang boleh dipilih akan memastikan Type R ini tidak akan bertindak gila di jalan raya. Tekan saja butang “R +” steering akan menjadi berat, suspensi adaptive akan keraskan dan pemetaan enjin akan pergi ke mod yang paling ganas.

dsfP1810852

Maklumat lanjut akan dikongsi bila saja kami mendapatkannya.

Previous post

Honda CR-V Di Paris 2014

Next post

Indonesia mengatasi Thailand Sebagai Pengeksport Automotif Terunggul.

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *