Berita Auto

Indonesia mengatasi Thailand Sebagai Pengeksport Automotif Terunggul.

Indonesia mungkin mencuri kedudukan Thailand sebagai “Detroit of the East” sejurus saja sepuluh anggota Pertubuhan Negara-Negara Asia Tenggara (ASEAN) mengalami integrasi ekonomi beberapa tahun akan datang. Itu adalah kesimpulan satu laporan baru daripada Economist Intelligence Unit (EIU), bertajuk ” Automotif ASEAN: Kearah 2015″.

Ahli-ahli ASEAN berhasrat untuk membentuk ASEAN Economic Community (AEC) pada akhir tahun depan, meliberalisasikan lagi perdagangan dan meningkatkan kerjasama ekonomi. Pada peringkat ini, berkemungkinan besar tarikh akhir ini akan terlepas, menurut laporan itu, kerana cabaran besar untuk menyatukan kumpulan yang berbeza ini daripada negara-negara kaya dari Singapura atau Brunei hingga ke yang miskin seperti Laos dan Myanmar. Walau bagaimanapun, halangan tarif dan bukan tarif dijangka jatuh, membebaskan pasaran perdagangan dan buruh di rantau ini, meningkatkan persaingan dan memacu pertumbuhan ekonomi.

Syarikat syarikat telah bersiap sedia untuk peluang dan ancaman yang AEC akan membawa. Pembuat kenderaan khususnya kini melihat rantau ini berkembang pesat sebagai fokus strategi global mereka. Sepuluh negara-negara ASEAN telah bermegah dengan gjumlah jualan kenderaan kira-kira 3.6m unit. Dalam tempoh lima tahun akan datang mungkin akan meningkat sebanyak satu pertiga kepada kira-kira 5.3m unit, menurut Ramalan EIU setanding dengan Rusia dan Brazil digabungkan.

datsun-on-do2

Kesan yang paling ketara integrasi mungkin persaingan sengit untuk menarik pelaburan ke dalam pengeluaran automotif. Dengan menggunakan data EIU dan ramalan untuk menilai daya tarikan kenderaan negara pengeluar di rantau ini, dan prospek masa depan mereka, laporan itu membuat kesimpulan bahawa:

Status Thailand sebagai “Detroit of the East”, mengeksport lebih banyak kereta daripada yang lain di rantau ASEAN yang digabungkan, adalah tidak mungkin berubah dalam jangka masa pendek.

Dalam jangka sederhana hingga jangka panjang, bagaimanapun, penduduk yang besar Indonesia dan ekonomi yang semakin meningkat bermakna ia harus menjadi pengeluar terbesar dan pengguna kereta di rantau ini.

Pengeluar ketiga terbesar di ASEAN, Malaysia, mungkin merana di bawah AEC, sebagai pembuat kereta tempatan, Proton dan Perodua, menghadapi persaingan asing yang lebih besar.

Negara-negara lain dalam kumpulan ASEAN, terutamanya Vietnam dan Filipina, harus mendapat manfaat daripada kemunculan pasaran automotif ASEAN yang bersatu, tetapi mereka perlu memastikan bahawa persekitaran perniagaan mereka mengalu-alukan untuk pelabur baru.

Mengulas mengenai laporan itu, penganalisis auto Menerajui EIU, Ana Nicholls, berkata: “Ini adalah peluang besar bagi rantau ASEAN untuk menarik pelaburan dari pembuat kereta global untuk berkhidmat kedua-dua pasaran domestik dan serantau. Memandangkan keupayaan industri auto terbukti untuk menyokong pertumbuhan ekonomi, kerajaan perlu memastikan negara-negara mereka bersedia.

toyota_land_cruiser_70_12

Previous post

Civic Type R 2015 di Paris 2014

Next post

Google Maps Malaysia Memperkenalkan Paparan Jalan Komprehensif

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *