Berita Auto

Audi Merancang Lawan Tesla Secepat Mungkin

Audi telah ketinggalan di belakang dari saingannya tentang kereta elektrik tetapi pembuat automotif ini tlah bersedia untuk memperbetulkan isu ini dengan pelancaran model elektrik sepenuhnya yang pertama pada tahun depan.  Audi berkata kerja-kerja telah dimulakan pada premium sedan dengan bateri besar.  Kereta itu telah pun disahkan oleh Ketua Pembinaan Audi, Prof. Dr. Ulrich Hackenberg.

Audi baru ini telah direka sebagai premium sedan untuk menyaingi model Tesla S yang semakin digemari.  Audi akan menggunakan teknologi yang sedang dibangunkan untuk R8 e-tron untuk berikan kereta mereka jangkaan 450km.  Dengan tersedia jumlah 280 kW dan 820 Nm, motor elektrik memberikan Audi R8 e-trom prestasi yang hebat.  Ia melancarkan dari 0 kepada 100km/sejam dalam 4.2 saat, dan kelajuan tinggi adalah terhad kepada 200km/sejam.  Dalam test-bench cycle, satu bateri pengecas mencukupi untuk pemanduan lebih 215 km.

audi-electric-car_1

Motor elektrik ini mencapai 95 persen kecekapan; tanpa kawalan, ia boleh rev hingga 12,500 rpm, yang membolehkan kelajuan lebih dari 250km/sejam.  Direka sebagai mesin segerak kekal, ia memberikan prestasi tinggi dan density tork dan juga kecekapan pergerakan pada jumlah elektrik yang kecil.  Suhu pemegun dikawal oleh jaket air, dan udara disejukkan oleh laluan udara.  Single planetary gears dimasukkan dalam litar penyejuk.

Setiap motor elektrik dibekalkan oleh kuasa elektronik yang diasingkan, yang suhunya dikawal.  Pembalik nadi yang menukar voltan secara langsung bateri kepadapenyelingan voltan semasa mentakrifkan semula penanda aras bagi rekaan yang kompak dan ringan.  Konsep kawalan pemanduan telah direka untuk kelebihan dan kepuasan keselamatan yang tinggi – kawalan kuasa elektronik berhubung antara satu dengan yang lain dan dengan kawalan pemandu.

Casis bagi Audi R8 e-tron juga bercirikan solusi baru.  Anjal gegelung diperbuat daripada fiber kaca polymer kukuh (GFRP) dan berat hanya 1.2 dan 1.3 kg setiap satu, lebih kurang 40 persen kurang dari gegelung besi.  Hub roda belakang diperbuat dari titanium, penjimatan berat sebanyak 0.6 kg.  Bagi bar anti-roll pada bahagian depan, lapisan CFRP membentuk tiub, dan shank diperbuat dari aluminium – berat komponen ini hanya 2.5 kg, penjimatan sebanyak 35 persen.

audi-electric-car_2

 

Previous post

Rekaan Dalaman Audi. Suka Tidak?

Next post

Pembeli Cina Meminati Kereta Tanpa Pemandu.

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *