Konsep / Lakaran / Intipan

Saintis Cipta Teksi Elektrik Untuk Singapura

Ahli-ahli sains dari Universiti Teknologi Nanyang dan Technische Universitat Munchen berusaha sama mewujudkan teksi berkuasa elektrik yang direka khas untuk iklim tropika.

EVA1

Pasukan memilih Singapura sebagai bandarraya sasaran kerana saiznya yang kecil, sistem jalan raya yang cekap dan permintaan untuk pengangkutan peribadi, pelepasan bebas juga akan membolehkan ia untuk membuka jalan bagi bandar-bandar mampan.

EVA4

Ia digelar EVA, dan pencipta yang menggambarkannya sebagai ‘kereta elektrik yang direka khas sebagai teksi untuk megacities tropika.’ Ia adalah satu kenderaan yang agak kecil, tetapi ia dilengkapi dengan 4 kerusi khas yang boleh menarik kelembapan dan haba bagi membolehkan iklim cekap kawalan dan tahap keselesaan yang lebih tinggi.

EVA3

Sebagai sebuah kenderaan elektrik kecil, kita tidak boleh mengharapkan banyak dari segi prestasi. Namun ia cukup terpuji, dengan 0-100 km / h kelajuannya dalam hanya 10 saat. Motor cukup kecil, 50 kW, yang diterjemahkan kepada kira-kira 67 kuasa kuda. Pek bateri 50 kWh membolehkan untuk jarak 330 km. Jika ia disambungkan kepada dua pengecas pada satu masa, ia hanya mengambil masa 15 minit untuk sampai jarakan 200 km yang cukup baik. Berikut adalah video promosi  EVA yang diterbitkan oleh pasukan pencipta:

 

 

Previous post

2015 Boxster Black Edition Dikeluarkan

Next post

Evora 400 - Kereta Terpantas Lotus

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *