Berita Auto

Mercedes Benz ‘Intelligent Aerodynamic Automobile’ Diumumkan di Frankfurt

Mercedes Benz baru sahaja melancarkan kereta konsep baru hanya memakai nama IAA pada bahagian belakang. Ia membawa profil muscular dan badan gaya  coupe empat pintu  dengan unsur-unsur F-150 diselit ke dalam reka bentuk keseluruhannya. Dimensi konsep ini adalah seperti berikut. 5040mm panjang dalam mod reka bentuk 100 mm lebih panjang daripada model CLS semasa. Dalam mod aerodinamik; dengan badannya dibuka sepenuhnya, kereta konsep ini terbentang ke 5430mm menjadikannya 185mm lebih panjang daripada yang paling laris S-Class semasa. Lebar dan tinggi masing-masing adalah 1995mm dan 1305mm.

photo 2

Jarak roda 2975mm adalah 100mm lebih daripada  E-Class dan CLS semasa menghasilkan ruang kabin yang lebih baik. Kereta konsep ini menunggang evolusi terbaru platform MRA Mercedes.

photo 3

Konsep ini mempunyai drag coefficient  0.19 dan akan dijalankan  petrol didorong dengan enjin hibrid plug in. Bila bergerak, konsep ini beralih daripada mod ‘reka bentuk’ ke mod aerodinamik apabila ia mencapai 50mph dan bahagian ekor konsep akan memanjang dan meningkatkan panjang keseluruhan sebanyak 390mm.

photo 4

Maklumat lanjut akan dikongsi dalam beberapa hari yang akan datang.

 

Previous post

Infiniti Perkenal Q30 di IAA

Next post

Michelin Lantik Chandan Thakur Ketuai Michelin Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *