Gaya Hidup

Jalan Berlubang Punca Kesesakan Jalan Dan Kemalangan

Kami menggesa pengguna jalan raya supaya mengawasi jalan untuk lubang-lubang. Kita tahu bahaya yang berkaitan dengan jalan berlubang kerana kita melihatnya bila memandu ke tempat kerja kita hari-hari,  kereta yang rosak di tepi jalan, tayar meletup, merbahaya pengguna lain dan menyebabkan kesesakan lalu lintas.

IMG_4113

Kerosakkan akibat jalan berlubang berbentuk roda bengkok, tayar meletup dan kerosakan suspensi dan memberi kesan kepada kesemua pemandu kenderaan di dalam dan sekitar Lembah Klang.

Jalan berlubang boleh menyebabkan kerosakan yang teruk kepada kenderaan anda dan menyebabkan keadaan yang tidak selamat untuk semua orang di jalan raya dan ini adalah mengapa kita mahukan majlis-majlis bandaran kita untuk membiayai sepenuhnya pembaikan infrastruktur dengan usaha yang betul dan kami berharap semua pemandu dan juga penunggang motosikal untuk kekal selamat dengan kekal peka dan memberi perhatian sepenuhnya kepada lubang lubang di jalan-jalan dalam komuniti mereka.

IMG_4117

Berikut adalah beberapa tips untuk memastikan keluarga anda selamat dan mengelakkan kos penyelenggaraan kereta yang tidak perlu apabila berhadapan dengan jalan berlubang:

  • Lapor jalan berlubang: Banyak bandar-bandar dan negeri mempunyai hotline laporan lubang di jalan. Satu panggilan telefon boleh membantu mewujudkan keadaan lebih selamat bagi kesemua pengguna jalan raya.
  • Buckle up: Tali pinggang keselamatan mengurangkan risiko kecederaan maut sebanyak 45% dan adalah cara yang mudah untuk meningkatkan keselamatan anda di jalan raya. Jika berkereta dengan kanak-kanak, pastikan mereka juga dijamin selamat dengan tali pinggang keledar.

IMG_4114

  • Pastikan  setiap barangan di dalam kenderaan anda diikat kuat: jangan letakkan apa-apa barang di atas riba anda atau dilantai pemandu. Lubang di jalan boleh menyebabkan barangan yang tidak terikat untuk gelonsor ke bawah pedal brek dan menghalang anda daripada berhenti.
  • Awasi kenderaan di hadapan anda: Pastikan ada ruang tambahan antara anda dan kenderaan di hadapan untuk mengelakkan serpihan dari jalan berlubang terpelanting masuk ke dalam cermin depan anda.

IMG_4102

  • Apabila berkongsi jalan raya dengan trak / bas yang besar dan juga MPV, sedar akan tempat-tempat yang mereka tidak dapat melihat anda. Jika anda tidak dapat melihat pemandu di cermin mereka, maka itu juga tidak boleh melihat anda.
  • Pastikan pandangan anda di jalan raya senantiasa: memandu dengan gangguan adalah punca utama kemalangan jalan raya, dan boleh melarang anda daripada mengelakkan jalan berlubang dalam laluan anda. Hanya dua saat memandu dengan gangguan mewujudkan keadaan yang tidak selamat. Menggunakan telefon bimbit anda hanya apabila anda telah berhenti dan jangan sekali-kali teks semasa memandu.

IMG_4104

Previous post

UMW Toyota Tawar Ganjaran Hebat April ini

Next post

Franco One Utama @ 1 Utama PJ #JejakMakanRoss 023

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *