Berita Auto

UMW Toyota Memanggil Balik Lexus ES Akibat Isu Aktuator Brek

UMW Toyota (UMWT) hari ini telah menunai janji kempen panggilan balik global oleh Toyota Motor Corporation (TMC) baru-baru ini dengan model Lexus ES dan RX. Panggilan balik ini adalah keran isu aktuator brek.

Secara khusus, panggilan adalah untuk model yang dilengkapi dengan Anti-Lock Braking System (ABS), Traction Control System (TRC), dan Vehicle Stability Control System (VSC), semuanya yang dikawal oleh aktuator brek.

Menurut Toyota, ada kemungkinan bahawa pam di beberapa aktuator brek menggunakan O-ring yang rosak, justeru boleh menyebabkan tekanan cecair brek tidak terkawal semasa ABS, TRC dan VSC diaktifkan. Dalam kes sedemikian, kehilangan kawalan kestabilan kenderaan mungkin berlaku.

Tidak seperti penarikan balik global oleh TMC, yang dikeluarkan oleh UMWT hanya melibatkan model ES manakala model RX tidak mempunyai isu yang sama. Model-model ES terjejas adalah mereka yang dibuat daripada September 2015 hingga Februari 2016. Kira-kira 90 unit yang dijual oleh Lexus Malaysia terjejas.

Semua kos yang berkaitan dengan pembaikan akan ditanggung oleh Lexus Malaysia. Pemilik yang terlibat akan diberitahu secara langsung oleh syarikat. Sebagai alternatif, pelanggan boleh mendapatkan penjelasan dengan menghubungi dari peniaga sah Lexus dimana mereka membeli kenderaan mereka.

 

Previous post

Hyundai 2S GDSI Dibuka Di Melaka Untuk Menambah Baik Khidmat Pelanggan

Next post

UMW Toyota Tawar Ganjaran Hebat April ini

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *