Gaya Hidup

Pencipta ESP Terima Anugerah Pencapaian Sepanjang Hayat Dari Pejabat Paten Eropah

Hari ini di Lisbon, Anton van Zanten telah diberi penghormatan untuk  program kestabilan elektronik ESP ciptaannya dengan Anugerah Pencipta Eropah 2016. Anugerah itu, yang diberikan oleh Pejabat Paten Eropah (EPO), telah dihadiahkan kepadanya dalam kategori “Pencapaian Sepanjang Hayat”. Bumiputra Dutch ini membangunkan sistem anti-skid sebagai ketua kumpulan penyelidikan 35 anggota di Bosch, semasa kerjayanya yang menjangkau lebih daripada 25 tahun.

Sistem ini pertama kali diperkenalkan sebagai peralatan standard dengan Mercedes-Benz S600 pada tahun 1995. Di Eropah sahaja, ESP telah menyelamatkan lebih daripada 8,500 nyawa dan menghalang lebih daripada satu perempat daripada satu juta kemalangan jalan raya setakat ini. Ini membuat perlindungan anti-skid sistem keselamatan kenderaan yang paling penting selepas tali pinggang keledar – lebih penting daripada beg udara.

Menggunakan sensor pintar, ESP membandingkan 25 kali sesaat sama ada kereta itu sebenarnya bergerak mengikut arah ianya dipandu. Jika nilai-nilai yang diukur tidak sepadan, sistem anti-skid campur tangan, pada mulanya mengurangkan tork enjin . Jika itu tidak mencukupi, ia juga brek roda individu, menjana kekuatan melawan yang diperlukan untuk menjaga kenderaan yang selamat dan tidak lari dari hala tujunya. Jika semua kenderaan telah dilengkapi dengan sistem anti-skid, 80 peratus daripada semua kemalangan tergelincir boleh dielakkan.

Sejak November 1, 2014, ESP telah diwajibkan di Kesatuan Eropah untuk semua kereta baru berdaftar dan kenderaan komersil ringan berat sehingga 3.5 tan metrik. Selain daripada EU, sistem anti-skid juga wajib di Australia, Kanada, Israel, New Zealand, Rusia, Korea Selatan, Jepun, Turki, dan Amerika Syarikat. Di seluruh dunia, 64 peratus daripada semua kenderaan baru sudah dilengkapi dengan ESP. Bosch telah menghasilkan lebih daripada 150 juta sistem ESP setakat ini.

 

Previous post

Toyota Prius Hibrid Plug-In Dapat Panel Solar Bumbung

Next post

Pengeluaran Automobile Kumulatif Honda Taiwan Mencapai 300,000 Unit

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *