Gaya Hidup

Ujian Bas Mini Tanpa Pemandu di Hernesaari, Helsinki, Finland

Sejak pertengahan Ogos, buatan Perancis Easymile EZ-10  bas mini tanpa pemandu telah diuji di seksyen jalan terbuka di Helsinki. Bas automatiksebenarnya pernah diuji di tempat lain di dunia, tetapi operasi sekali dengan trafik jalan biasa jarang berlaku. Pada minggu lalu, projek itu telah menarik kira-kira 500 penonton dan penumpang. Dalam ujian ini, jenis bas telah didapati “menakutkan” persekitaran jalan-jalan yang sebenar seperti kereta yang dipakir merata-rata, memotong kenderaan dan penumpang berdekatan.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Pihak penganjur projek Nordic Way telah mengenal pasti jalan-jalan terbuka yang terlibat dalam ujian. Tetapi jalan-jalan ini perlu senang diramal bas untuk meneroka ke jalan raya. Jika sensor bas ‘mencari apa-apa yang luar biasa, mereka berkelakuan seperti pemandu yang tidak berpengalaman dan mula-mula sengaja melambatkan perjalanan dan kemudian berhenti. Perhentian bas make-shift juga mempunyai tanda yang melarang “berdiri di perhentian apabila bas berlepas”. Bas itu tidak boleh bergerak jika ia mengesan sesuatu yang berhampiran bas. Walaupun bas automatik telah digunakan dalam laluan ditutup di beberapa bandar di dunia, operasi sebagai sebahagian daripada lalu lintas jalan biasa jarang berlaku. Pengurus projek Harri Santamala memberitahu Xinhua aspek yang unik dalam ujian Finland adalah bahawa bas automatik yang bergerak di jalan biasa.

Beliau berkata pihak berkuasa keselamatan pengangkutan Finland TRAFI membolehkan ujian persekitaran sebenar, kerana undang-undang Finland tidak khusus memerlukan kereta untuk mempunyai seorang pemandu. Projek ini menawarkan platform jemputan terbuka untuk syarikat-syarikat yang boleh menggunakannya untuk membangunkan produk dan perkhidmatan baru yang berkaitan dengan pemandu dalam kenderaan. Salah satu syarikat yang terlibat ialah Nokia.

driverless bus1

 

 

Previous post

Kempen Balik Kampung Shell Berjaya Kutip RM735,000

Next post

Honda NSX Dijual Di Jepun

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *