Gaya Hidup

Kereta Dilanda Banjir Di Pulau Pinang Kelmarin. Apakah Yang Pemilik Harus Lakukan?

Jika anda tinggal di Pulau Pinang dan kereta anda telah terperangkap dalam banjir semalam, kami menawarkan beberapa tips untuk anda pertimbangkan jika kereta rosak banjir anda  tidak dilindungi oleh insurans. Cuba yang berikut:

img_6262

1. Jika air banjir sudah sampai di tahap bawah pintu kereta lebih baik jangan cuba untuk memandunya sehingga ia telah diperiksa oleh mekanik.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

2. Air banjir dalam komponen mekanikal seperti kotak gear anda atau suspension boleh menjejaskan minyak dan cepat membawa kepada kerosakan yang mahal.

img_6264

3. Air banjir yang telah memasuki kabin anda boleh memberi kesan kepada sistem elektrik yang biasa dijumpai di dalam kenderaan moden  (kenderaan selepas 2010 terutamanya), yang kompleks dan mahal untuk diperbaiki. Sistem elektrik termasuk pengurusan enjin, operasi penghantaran dan sistem kawalan utama yang lain. Dari masa ke masa kerosakan air boleh menyebabkan operasi yang tidak menentu atau gagal terus.

4. Dalam banjir kilat seperti ini, sampah yang terkumpul di bawah kenderaan itu boleh merosakkan komponen mekanikal atau menyumbat sistem penyejukan dan over heating.

5. Please note that it is important to ensure key safety components, such as steering and brakes, are functioning correctly after any water exposure. Contaminated fluids will cause damage to components.

5. Sila ambil perhatian bahawa ia adalah penting untuk memastikan komponen keselamatan utama, seperti stereng dan brek, berfungsi dengan betul selepas apa-apa pendedahan air. Cecair yang tercemar akan menyebabkan kerosakan kepada komponen.

6. Jika air banjir telah memasuki bay enjin, jangan cuba untuk menghidupkan enjin sehingga ia telah diperiksa sepenuhnya oleh mekanik yang anda percayai.

img_6265

7. Jika kereta anda dilanda banjir jangan gunakan kereta anda, jemurkannya dibawah matahari dan letakkannya pada cerun condong ke atas untuk membolehkan air dalam ekzos untuk mengalir keluar sepenuhnya.

8. Kemasukan air ke dalam enjin boleh menyebabkan kerosakan teruk dan meluas.

img_6266

9. Before using the vehicle, drain and replace all contaminated oils and fluids to minimise internal damage.

9. Sebelum menggunakan kenderaan, keluarkan dan gantik semua minyak dan cecair tercemar untuk mengurangkan kerosakan dalaman.

img_6268

10. Dalam banjir, tangki minyak boleh dicemari air. Ini boleh menyebabkan kenderaan berhenti berjalan. sistem bahan api diesel adalah sangat sensitif kepada pencemaran air.

Previous post

Jejak Makan ROSS Eat Beat Ep 32 Dengan Ford Ranger 2.2L XLT Automatic 4X4 High Rider

Next post

Mercedes-AMG E63 2018 Sedan. Antara Sebab-Sebab Kenapa Ini Patut Jadi Pilihan.

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *