Gaya Hidup

Adakah Kereta Hibrid Sesuai Untuk Anda?

Walaupun tanpa petrol yang dijual hari ini dengan harga subsidi kerajaan RM1.95 seliter bagi RON95 ekonomi hibrid memang berbaloi, terutamanya jika anda mendapati diri anda memandu sejumlah besar kilometer setiap tahun (sila ambil perhatian Uber, Grab pemandu teksi).

honda-jazz-hybrid

Sebagai contoh,  katalah anda memandu 40,000 kilometer setahun, dan dengan membeli hibrid anda boleh meningkatkan ekonomi bahan api anda sekurang-kurangnya 20%. Penjimatan di pam bahan api akan memihak kepada anda. Sudah tentu, sama ada hibrid masuk akal dari segi ekonomi akan bergantung kepada perbezaan dalam harga pembelian, tolak sebarang insentif cukai yang kerajaan membenarkan kepada harga pembelian kereta baru.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Jika anda boleh membayar perbezaan dalam jumlah masa yang anda biasanya menyimpan kereta, ia akan masuk akal untuk membeli hibrid (lebih baik walaupun satu unit yang digunakan). Dan kita harus sedia maklum bahawa Toyota dan Honda yang mempunyai banyak model hibrid di pasaran untuk sudah  beberapa tahun sudah mula mempunyai hibrid mereka yang juga di dalam pasaran kereta terpakai.

Jadi, jika anda berfikir untuk pergi ke laluan hibrid terpakai tetapi bimbang tentang kos penggantian bateri  dan isu-isu selepas  jualan, kami di sini untuk menawarkan beberapa jaminan kepada anda. Ya, bateri hibrid pengganti hibrid Civic dan Toyota Prius tidak murah seperti bateri kereta biasa (RM200-600.00 untuk satu bateri ), tetapi harganya sebenarnya telah jatuh dalam beberapa tahun kebelakangan ini.

Hari ini anda boleh membeli bateri hibrid Honda Civic 1.3L 2007 daripada hanya RM7k dan tambah sedikit lagi ke RM8k untuk  bateri hibrid Honda Civic 1.5L 2011.

Dengan Toyota Prius,  kos penggantian bateri hibrid Prius 2008 hanya RM9k dan bagi  kos bateri hibrid Prius C hanya RM7k lebih.

 

Previous post

Jaguar I-Pace - SUV Elektrik Berprestasi Tinggi

Next post

Leona Chin Naib Juara Keseluruhan Renault Clio Cup China

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *