Gaya Hidup

Kumpulan VW Bayar USD 225 Juta Tuntutan Saman 3.0L V6 TDI

Volkswagen AG dan Volkswagen Group of America, Inc. (bersama-sama, Volkswagen) hari ini mengumumkan bahawa mereka telah mencapai persetujuan dengan United States Department of Justice (DOJ) bagi pihak Environmental Protection Agency (EPA) dan Negeri California, oleh dan melalui California Air Resources Board (CARB) dan Peguam Negara California, untuk menyelesaikan tuntutan sivil mengenai kira-kira 83,000 kenderaan enjin diesel 3.0L V6 TDI  yang terjejas di Amerika Syarikat.

Der neue Volkswagen Golf

Perjanjian itu, dalam bentuk Consent Decree yang  dicadangkan, tertakluk kepada kelulusan Hakim Charles R. Breyer Mahkamah Daerah Amerika Syarikat bagi Daerah Utara California, yang mengetuai persekutuan Multidistrict Litigation (MDL) prosiding berkaitan dengan  perkara diesel itu di Amerika Syarikat. Perjanjian yang dicadangkan akan membolehkan Volkswagen untuk menarik balik lebih daripada 75% daripada kenderaan 3.0L V6 TDI terjejas untuk membawa mereka ke dalam pematuhan dengan standard pelepasan yang dahulu telah disahkan, jika pengubahsuaian yang sesuai telah diluluskan oleh EPA dan CARB.

vw-3-0l-tdi-v6

Di bawah terma Consent Decree yang dicadangkan, Volkswagen telah bersetuju untuk:

Recall kira-kira 63,000  kenderaan model tahun 2013-2016 Volkswagen, Audi dan Porsche 3.0L V6 TDI yang terjejas dengan apa yang dipanggil enjin Generasi 2 untuk membawa mereka ke dalam pematuhan dengan standard pelepasan yang dahulu mereka telah disahkan, jika pengubahsuaian yang sesuai telah diluluskan oleh EPA dan CARB . Jika Volkswagen tidak dapat memenuhi keperluan ini, ia akan menawarkan untuk membeli semula atau menamatkan pajakan kenderaan ini dan juga boleh mendapatkan kelulusan EPA dan CARB untuk menawarkan pelanggan pengubahsuaian untuk mengurangkan dengan ketara  pelepasan oksida nitrogen mereka (NOx)

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Membeli balik atau menamatkan pajakan kira-kira 20,000 kenderaan model tahun 2009-2012  Volkswagen dan Audi 3.0L V6 TDI  yang terjejas  dengan apa yang dipanggil enjin Generasi 1  atau, jika diluluskan oleh EPA dan CARB, mengubah suai kereta untuk mengurangkan dengan ketara pelepasan NOx mereka supaya untuk membolehkan pemilik dan penyewa yang layak untuk memiliki mereka.

Menyumbang USD 225 juta kepada amanah pemulihan alam sekitar yang sedang ditubuhkan di bawah penempatan 2.0L TDI Volkswagen di Amerika Syarikat untuk mengurangkan sepenuhnya pelepasan seumur hidup NOx daripada terjejas kenderaan 3.0L TDI V6.

Sebagai sebahagian daripada perjanjian dengan Sate of California, Volkswagen juga akan membayar USD25 juta kepada CARB untuk menyokong penggunaan kenderaan sifar  pelepasan (zevs) di negeri mereka.

 

Previous post

Mitsubishi Pajero Sport Terima Pengiktirafan 5 Bintang ASEAN NCAP

Next post

BMW Mempunyai Pusat Pembangunan Baru Untuk Pemanduan Autonomi

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *