Gaya Hidup

Hyundai & Kia Recall Enjin Bermula Bulan Depan

Hyundai dan Kia sudah memulakan kempen servis berjuta-juta dolar di Amerika Syarikat, Kanada, dan Korea Selatan.

Sebanyak 1.48 juta kenderaan akan dipanggil balik oleh kedua-dua pembuat kereta, di mana 1.19 juta daripada mereka berada di Amerika, dan 114.187 lain yang dijual di Kanada.

Sebab untuk salah satu daripada panggilan balik terbesar dalam perniagaan auto sejak awal tahun ini adalah isu enjin. Lebih tepat lagi, kesilapan pemesinan semasa pembuatan enjin boleh menyebabkan “kehausan bearing lebih awal dari masanya di dalam enjin,” menurut  laporan Traffic Academy Keselamatan Lebuhraya Negara.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Masalahnya ini adalah sama dengan kedua-dua Hyundai dan Kia, dan kedua-dua syarikat dikatakan akan menggantikan motor, jika perlu, secara percuma.

Hyundai yang terjejas adalah model 2013-2014 Sonata dan Santa Fe Sport, manakala Kia perlu memeriksa model 2011-2014 Optima, 2012-2014 Sorento dan 2011-2013 Sportage. Kempen Hyundai ini bermula pada 19 Mei dan rakan-rakan mereka dari Kia akan menyertainya 6-hari kemudian.

Bagaimana pula dengan kita? Adakah kenderaan ini tidak dijual di Malaysia? Adakah Sonata, Sorento, Sportage dan Santa Fe  versi Malaysia tidak terjejas? Kita tunggu dan lihat kenyataan mereka nanti.

 

Previous post

BMW Group Malaysia Lancarkan Barisan R nineT Terbaru

Next post

Panamera Sport Turismo. Adakah Ia Wagon Altimet?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *