Konsep / Lakaran / Intipan

Selamat Tinggal Kereta Diesel

Nampaknya enjin diesel akan dihentikan lebih awal daripada yang dijangkakan. Berita baru generasi  enjin diesel terkini Volvo mungkin yang terakhir kerana kos mengurangkan pelepasan nitrogen oksida menjadi terlalu mahal, kata CEO Hakan Samuelsson Rabu minggu ini.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

 

“Dari perspektif hari ini, kita tidak akan membangunkan mana-mana enjin diesel generasi lebih baru,” Samuelsson berkata. Walau bagaimanapun, jurucakap Volvo berkata pada hari Rabu bahawa Samuelsson telah diberi opsyen dan bukan pelan firma untuk menghentikan pembangunan selanjutnya enjin diesel.

Samuelsson kemudian berkata dalam satu kenyataan bahawa beliau percaya diesel masih akan memainkan peranan penting dalam beberapa tahun akan datang dalam membantu syarikat mencapai sasaran untuk mengurangkan pelepasan karbon dioksida, yang lebih cekap bahan api daripada enjin petrol.

Samuelsson juga berkata Volvo akan terus meningkatkan barisan semasa yang mula diperkenalkan pada tahun 2013, untuk memenuhi standard pelepasan masa depan, dengan pengeluaran sehingga kira-kira 2023.

Dan sehingga 2020 beliau berkata diesel akan diperlukan untuk membantu memenuhi had pelepasan karbon dioksida yang ditetapkan oleh Kesatuan Eropah, tetapi selepas itu peraturan-peraturan lain akan diambil kira dan dengan kos membuat enjin mematuhi piawaian anti-pencemaran akan lebih tinggi bermakna ia akan tidak lagi berbaloi.

Sebaliknya, Volvo akan melabur kedalam kereta elektrik dan hibrid, dengan model elektrik tulen pertama dijangka di pasaran 2019. Samuelsson sebelum ini telah berkata bahawa  peraturan pelepasan lebih ketat akan menaikkan harga enjin kereta diesel  ke titik di mana plug-in hibrid akan menjadi alternatif yang menarik.

 

 

 

Previous post

Subaru Forester 2.0i-S @ RM133,818 Diseluruh Negara Sekarang

Next post

Caltex Lancarkan Promosi 'True Power from Within'

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *