Berita Auto

Suzuki Ada Swift Baharu Dan Kita Melepas

Ya, Suzuki Swift ada mosel baharu dan sejak jenama itu telah keluar dari Malaysia kita tidak akan melihat kereta ini dijual di Malaysia.

Ini memang mengecewakan kerana ciri-ciri komputer, teknologi dan drivetrainnya yang sangat menarik. Ini dikira lagi satu lagi langkah ke belakang bagi industri auto Malaysia kerana, seperti yang kita lihat, semata-mata untuk melindungi kepentingan negara diatas kos keperluan pengguna.

Swift ini menggunakan platform ‘HEARTECT’ sama seperti Baleno Suzuki Baleno dan Suzuki Ignis. Memanggil “rombakan menyeluruh struktur dan komponen susun atur underbody ini,” Platform yang memberikan Swift serba baharu ini rangka sangat tegar dan bentuk yang lancar dan melengkung yang membantu meningkatkan keselamatan dan menghamburkan tenaga semasa perlanggaran.

Satu lagi hasil langsung daripada platform baharu ini adalah bahawa Swift serba baharu mempunyai badan yang lebih ringan – 840 kg, bermakna penggunaan bahan api pun akan lebih rendah dan ini satu kemajuan yang pesat dalam fungsi kenderaan asas berjalan, membelok dan berhenti.”

Dua enjin yang berbeza boleh didapati dengan Swift serba baharu ini: 1.2 liter, empat silinder yang kononnya menggunakan minyak lebih cekap sebanyak lima peratus lebih cekap daripada enjin 1.2 liter di Swift lama; dan turbocharged 1.o liter, powerplant tiga silinder yang sepatutnya untuk menghasilkan banyak tork seperti enjin beraspirasi semulajadi 1.7-to-1.8-liter.

1.2 liter petrol motor menghasilkan 89hp kuasa dan 120Nm tork dipadankan dengan 5 kelajuan manual dan CVT penghantaran.

Varian RSt dengan enjin 1.0 litre Boosterjet menghasilkan  100hp of kuasa and 150Nm of tork dengan trasmisi auto 6-speed dengan konfigurasi 2WD.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Previous post

Perodua Myvi Bakal Rekod Pengeluaran Ke Sejuta Unit

Next post

Honda City Merata-rata Nampaknya

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *