Gaya Hidup

Kereta Elektrik Nissan Tama 1947 …. Lama Sebelum LEAF

Semasa tahun 1940-an, 200 pekerja Angkatan Udara Tachikawa berpindah ke Tokyo Electro Automobile Co., Ltd. yang baru diwujudkan, yang memulakan pembangunan sebuah kereta elektrik. Satu sebab untuk ini adalah kekurangan petrol yang melampau pada masa itu.

Pada tahun 1947, syarikat itu berjaya mencipta sebuah trak prototaip 2-tempat duduk (kapasiti berat 500 kg) dengan motor berkapasiti 4.5-horsepower dan reka bentuk badan baru. Ia dinamakan “Tama” selepas kawasan di mana syarikat itu berasaskan.

Kelajuan tertingginya ialah 34 km / j (21 mph). Seterusnya, syarikat itu membuat kereta penumpang pertama. Dengan dua pintu dan tempat duduk untuk empat, ia mempunyai kelajuan tertinggi 35 km / j (22 mph) dan jarak perjalanan 65 km (40 batu) dengan satu caj. Bekas pembuat pesawat itu menggunakan banyak idea unik dalam reka bentuk dan pembinaan Tama, seperti ruang baterinya.

Tama datang dalam model kereta dan trak penumpang, dan kedua-duanya terdapat dalam petrol dan versi elektrik. Pada tahun 1948, Tama Junior, sebuah kereta penumpang padat, dilahirkan. Kemudian, pada tahun 1949, datang Tama Senior, kereta penumpang bersaiz sederhana. Pada tahun 1951, syarikat ini bergabung dengan Prince Motor, yang pada tahun 1966 menjadi sebahagian daripada Nissan.

Tama kereta elektrik dengan bateri yang boleh diganti

 

Petak bateri berada di tingkat kabin kereta elektrik Tama. Terdapat dua petak seperti itu, setiap satu di kedua-dua belah. Setiap kes bateri disediakan dengan penggelek supaya bateri yang digunakan dapat ditukar dengan cepat dengan yang baru dicaj. Terima kasih kepada kejuruteraan sedemikian, Tama mengambil penghormatan teratas dalam ujian prestasi yang dijalankan oleh Kementerian Perdagangan dan Industri pada tahun 1948.

 

Previous post

Yuumi Dilantik Sebagai Duta Isuzu Malaysia

Next post

Pautan Peta Google Untuk Setiap Stesen BHPetrol Euro 5 Diesel di Perak

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *