Konsep / Lakaran / Intipan

Audi EV Akan Dijana Kuasa Solar. Bagaimanakah Ini Mungkin?

Audi AG baru-baru ini mengumumkan bahawa ia bekerjasama dengan Alta Devices, anak syarikat solar China, Hanergy untuk meletakkan  filem tipis sel solar di bumbung kaca. Idea ini adalah untuk menjana tenaga solar yang membantu memanjangkan ketahanan kuasa kenderaan elektrik. Lambat laung, Audi melihat EV dengan bumbung yang diliputi dengan sel suria, menggunakan elektrik yang dihasilkannya untuk menguasai ciri-ciri seperti penghawa dingin atau pemanas tempat duduk. Suatu hari, bumbung solar mungkin dapat mengecas bateri secara langsung.

“Barisan kereta elektrik yang ada sekarang memainkan peranan penting bagi para pelanggan kami,” kata Dr Bernd Martens, Ahli Lembaga Pengurusan Audi untuk Perolehan, dalam satu kenyataan. “Bersama dengan Hanergy, kami merancang untuk memasang teknologi solar yang inovatif ke dalam kereta elektrik kami yang akan memperluas jarak mereka dan juga mampan.”

Tetapi sementara Audi mengatakan bahawa sel suria sangat cekap dan berfungsi dengan baik dalam cahaya rendah, ia tidak mengatakan berapa banyak sunroofs solar ini dapat menghasilkan eletrik atau berapa banyak cahaya matahari diperlukan untuk menjalankan sesuatu seperti penyaman udara.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

 

Previous post

Isuzu Versi Artik 1.9 Berkuasa Diesel

Next post

55% Yang Dibanci Tidak Akan Menaiki Kenderaan Autonomi

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *