Berita Auto

VW Recall 4.86 Juta Unit Kereta Dengan Airbag Takata di China

Volkswagen Group dan usaha sama China, FAW-Volkswagen dan SAIC Volkswagen, akan recall 4.86 juta kenderaan di China berikutan isu-isu yang berpotensi dengan beg udara Takata, satu pukulan besar kepada pengeluar kereta di pasaran kereta terbesar dunia. Recall itu datang selepas pengawas Cina meminta pembuat kereta serta General Motors dan Mercedes-Benz Daimler untuk recall kenderaan dengan beg udara Takata pada awal tahun ini.

Anggaran rasmi Cina menunjukkan lebih 20 juta kereta di China mempunyai beg udara yang dibuat oleh Takata, yang telah dikaitkan dengan sekurang-kurangnya 16 kematian dan 180 kecederaan di seluruh dunia. Beg udara mempunyai potensi untuk meletup dengan daya terlalu kuat dengan serpihan semburan. Pembuat kereta itu berkata ia tidak menerima apa-apa laporan yang berkaitan dengan isu yang menjejaskan kenderaannya di peringkat global, dan sebahagian daripada analisisnya telah mengenakan inflator udara Takata, penyebab kecacatan yang disyaki berada dalam keadaan normal.

Pentadbiran Am China Pengawasan Kualiti, Pemeriksaan dan Kuarantin (AQSIQ) dalam satu kenyataan mengatakan bahawa VW China akan recall 103,573 kenderaan, FAW-Volkswagen 2.35 juta kenderaan dan SAIC Volkswagen 2.4 juta kenderaan.

Recall ini akan berjalan dari bulan Mac tahun depan sehingga 2019.

Volkswagen dan rakan-rakan Chinanya akan mengantikan beg udara percuma untuk kereta recall. Menjelang akhir bulan Jun tahun ini, 24 daripada 37 pembikin kereta yang terlibat telah menarik balik 10.59 juta kenderaan. Lima lagi telah membuat perancangan untuk menarik balik 1.26 juta kenderaan. Volkswagen menghantar 3.98 juta kenderaan di China tahun lepas, peningkatan sebanyak 12% pada tahun 2015, menjadikannya pembuat kereta asing terbesar di negara ini.

 

 

Previous post

Mengapa Anda Perlu Tukar Minyak Enjin Anda

Next post

BMW Motorrad Nightfuel Pulau Pinang 2017 Hidupkan Semangat ‘Make Life A Ride’

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *