Konsep / Lakaran / Intipan

City of Oxford Akan Mengharamkan Kereta Petrol Dan Diesel Mulai 2020

Bandar universiti Oxford telah melancarkan rancangan untuk mengharamkan kereta petrol dan diesel dari pusatnya sebagai sebahagian daripada set cadangan paling radikal setakat ini di Britain untuk membendung pencemaran. “Zero Emission Zone” Oxford akan melarang kenderaan enjin pembakaran dari memasuki sebahagian pusat bandar bermula pada 2020. (pergerakan ini bermula dengan skandal dieselgate VW)

Oxford juga akan memperkenalkan yuran letak kereta yang dikurangkan untuk kenderaan elektrik dan teksi elektrik. (apa yang akan berlaku kepada kereta diesel mewah semasa?)

Pada peringkat pertama rancangannya, teksi, kereta, kenderaan komersil ringan dan bas yang bukan pembebasan sifar, akan diharamkan dari enam jalan di pusat bandar, termasuk berhampiran persatuan Oxford Union yang terkenal di dunia.

Zon ini akan beransur-ansur diperluas untuk memasukkan lebih banyak jalan dan jenis kenderaan selanjutnya sehingga 2035 apabila semua kenderaan yang beremisi, termasuk lori, akan diharamkan dari pusat bandar. Ahli politik tempatan akan membuat rancangan terakhir selepas rundingan ditutup pada 26 November.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Britain mengatakan ia akan mengharamkan penjualan kereta diesel dan petrol baru dari 2040, mereplikasi rancangan oleh Perancis dan walikota Paris, Madrid, Mexico City dan Athens, yang bertujuan untuk mengharamkan kenderaan diesel dari pusat bandar mereka menjelang 2025. London akan mengeluarkan “zon pelepasan ultra rendah,” yang akan melihat kenderaan yang menggunakan minyak berlebihan membayar caj harian untuk memasuki pusat bandar bermula pada tahun 2020.

 

Previous post

Tata Motors Mendapat Pesanan 10,000 EV ... Tanpa Membina Walaupun Satu?

Next post

Harapkan 3 Konsep Honda Di Pameran Motor Tokyo 2017

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *