Aksesori / Produk / Alatan / Minyak

“Punca Utama Kereta Rosak Ialah Baterinya” Kata Bosch

Di Malaysia, tujuh dalam 10 kerosakan kenderaan disebabkan oleh kerosakan bateri, diikuti dengan isu enjin dan pendawaian masing-masing sebanyak 20 dan 5 peratus. Ini adalah menurut kaji selidik 350 pemandu Malaysia berumur antara 18 hingga 55 yang baru-baru ini dijalankan oleh Bosch. Tinjauan ini bertujuan untuk memberi gambaran tentang kebiasaan pengurusan bateri kereta di kalangan pemandu Malaysia, yang juga mendedahkan bahawa sekitar 75 peratus pemandu Malaysia menggunakan bateri bebas penyelenggaraan manakala selebihnya menggunakan bateri asid plumbum konvensional.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Di Bosch, kami menyeru agar semua pemandu melakukan pemeriksaan bateri tanpa mengira jenis bateri, sama ada sendiri atau dengan mekanik mereka dengan penguji bateri elektronik, “kata Encik Pang Yoon Kong, pengurus negara Bosch Automotive Aftermarket di Malaysia. “Selain itu, sesiapa yang mengendali apa jenis bateri perlu berhati-hati agar tidak ada sebarang sumber pencucuh yang berdekatan kerana gas keluar dari bateri asid plumbum mudah terbakar.”

“Bagi para pemilik bateri asid plumbum konvensional, mereka perlu lebih teliti dengan penyelenggaraan bateri mereka. Kira-kira 50 peratus kegagalan bateri asid plumbum pramatang disebabkan oleh kehilangan air, kebanyakannya disebabkan oleh kekurangan penyelenggaraan atau penyejatan daripada haba di bawah hud, terutamanya di iklim tropika panas seperti Malaysia, ” tambah Pang.

“Untuk memanjangkan jangka hayat bateri asid plumbum memerlukan penyelenggaraan yang berterusan oleh  pemandu sendiri, yang melampaui isian air suling apabila paras cecair bateri jatuh. Sebagai contoh, satu kriteria untuk jangka hayat bateri adalah untuk mengekalkan caj penuh, yang mana sukar untuk dicapai jika kenderaannya membuat perjalanan memandu yang singkat di bandar sambil dilengkapi dengan alat elektronik yang lapar elektrik, termasuk sistem navigasi, kamera dashboard, dan telefon mudah alih yang biasa digunakan sekarang. ”

 

Previous post

Ah Cheng Laksa - Kathay Cafe - Starling Damansara Utama - Jejak Makan !!ROSS!! Eat Beat 46

Next post

Aston Martin Vantage baru telah tiba!

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *