Sukan

Alfa Romeo kembali ke F1

Formula 1 musim 2018 bakal menyaksikan kepulangan semula Alfa Romeo setelah lebih 30 tahun menyepikan diri dari perlumbaan itu. Pengeluar kenderaan dari Itali itu telah menandatangani perjanjian dengan pasukan Sauber F1 sebagai penaja utama.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Kini dikenali sebagai Alfa Romeo Sauber F1, pasukan itu akan menggunakan jentera dengan logo Alfa Romeo dan enjin Ferrari bagi saingan musim hadapan. Pemandu yang bakal memikul cabaran itu adalah juara bertahan Formula 2, Charles Leclerc dan Marcus Ericsson. Antonio Giovinazzi pula akan mengisi tempat sebagai pemandu ketiga.

Menurut Alfa Romeo, skop perjanjian yang dipersetujui dengan Sauber F1 juga termasuk kerjasama strategik, komersial dan teknologi dalam semua bidang pembangunan yang berkaitan, termasuk akses kepada pengetahuan kejuruteraan dan kepakaran kakitangan teknikalnya.

Alfa Romeo sebenarnya bukanlah nama yang asing bagi kejohanan ini. Selain daripada merangkul kejuaraan Grand Prix pada tahun 1925, Alfa Romeo juga bertanding dalam F1 dari 1950 hingga 1988 sebagai pembina dan pembekal enjin.

 

Previous post

Perodua Eco Challenge Seterusnya Dua Tahun Sekali

Next post

Mercedes-Benz CLS generasi ketiga tampil dengan enjin enam silinder

Amirul Mukminin

Amirul Mukminin

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *