Gaya Hidup

Beberapa Pekerja Audi Gunakan Exoskeleton Di Tempat Kerja Untuk Mencegah Sakit Belakang

Audi sedang berusaha untuk menghapuskan sakit belakang di tempat kerja dengan bantuan exoskeleton. Bantuan ergonomik ini memberikan sokongan dengan mengangkat dan membawa barang berat dan mengurangkan tekanan pada otot belakang. Pekerja Audi sedang menguji exoskeleton di stesen kerja terpilih dalam logistik, bahagian tekanan dan pemasangan di kilang-kilang di Ingolstadt dan Neckarsulm.

Bantuan mengangkat dipasang kepada badan dan beratnya kira-kira tiga kilogram. Bingkai logam dengan unsur-unsur di bahagian atas badan, belakang dan paha disambungkan dengan struktur sokongan. Untuk memadankan exoskeleton, pekerja pertama menariknya ke atas kepalanya seperti pullover dan mengikatnya ke pinggul. Dua plat bersaiz tangan yang menyebarkan beban kemudian diletakkan di atas paha.

Exoskeleton menyokong aktiviti yang memerlukan membongkok ke depan untuk mengambil atau meletakkan komponen. Mengangkat barang berat juga lebih mudah dengan pembinaan ergonomik ini, kerana ia memindahkan beban elemen berat dari belakang ke otot paha yang lebih kuat. Ini mengurangkan ketegangan di belakang sebanyak 20 hingga 30 peratus dan juga menggalakkan postur yang sihat.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Dalam logistik CKD (completely knocked down), exoskeleton membantu pekerja pemasangan apabila mereka mengambil barang dari peti sebagai contohnya. Dalam produksi, exoskeleton memudahkan pemasangan konsol dan membawa kotak bahan berat. Semasa fasa ujian, masa penggunaan secara beransur-ansur meningkat dari dua hingga tujuh jam setiap hari semasa pergeseran hari.

 

 

Previous post

Perodua Myvi terima penarafan 5 bintang ASEAN NCAP

Next post

Hyundai Kona dapat lima bintang Euro NCAP

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *