Konsep / Lakaran / Intipan

TOYOTA GAZOO Racing Memperkenalkan Konsep GR Super Sport

TOYOTA GAZOO Racing memperkenalkan Konsep GR Super Sport, sebuah kereta yang menggabungkan teknologi hibrid yang diasah melalui penyertaan dalam FIA World Endurance Championship (WEC), bersama dengan kereta ujiannya, ke dunia hari ini di Tokyo Auto Salon 2018.

 TOYOTA GAZOO Racing bertujuan untuk memperbaiki kereta dan orang ramai ke arah menjadikan kereta yang lebih baik melalui penyertaan dalam aktiviti motorsport, termasuk perlumbaan global dan kebangsaan serta rali. Teknologi dan pengetahuan yang diperolehi melalui aktiviti tersebut kemudiannya disumbangkan semula ke dalam kenderaan pengeluaran baru.

Di Jepun, pesanan untuk Vitz GRMN, model edisi terhad yang terletak di kemuncak siri kereta sukan GR, dijadualkan akan bermula pada bulan April. Ia telah dibangunkan dengan memasukkan pembelajaran dari Vitz kerana ia menjalani ujian jalan di Nürburgring, yang dikatakan sebagai jalan yang paling melelahkan di dunia, dan melalui  Kejohanan Rali Jepun.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Selain itu, penyertaan Toyota yang berterusan dalam WEC dilihat sebagai projek yang sangat bermanfaat dan perlu dari segi membangunkan sistem hibrid canggih dan sistem kenderaan elektrik (EV). Teknologi peningkatan bahan api dan perkembangan lain yang diperolehi melalui pertandingan teknologi yang sukar ini sudah dimasukkan kembali ke kenderaan pengeluaran.

Konsep GR Super Sport yang baharu terdiri daripada bahagian utama yang sama seperti kereta perlumbaan Hybrid TS050 yang bersaing di WEC. Enjin turbocharger berkembar V6 dan powertrain Toyota Hybrid System-Racing (THS-R), yang telah diasah melalui perlumbaan sebenar.

Dengan sistem  kecekapan tinggi EV dan enjin pembakaran minima, kereta sport super generasi akan datang ini akan menyampaikan kedua-dua kuasa muktamad dan prestasi alam sekitar.

Konsep GR Super Sport
Powertrain Jenis Enjin twin-turbo direct injection V6 engine
Kapasiti Enjin 2,400cc
Power Combined power735kW/1000ps (Engine + Hybrid Motors)
Sistem Hibrid Toyota Hybrid System – Racing (THS-R)
Rim Size F 18×13J
Size R 18×13J
Tayar Size F 330/710R18
Size R 330/710R18
Previous post

Mercedes-Benz Malaysia pecah rekod jualan lagi

Next post

Menyerlah Tahun Baru Ini Dengan Kempen 'Favours The Bold' Renault

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *