Aksesori / Produk / Alatan / Minyak

Bosch Galakkan Pemandu Wanita Ambil Tahu Tanda-Tanda Bateri Gagal

Satu kajian Aftermarket Automotif Bosch mendedahkan bahawa hanya satu peratus wanita dapat menyelesaikan masalah kenderaan mereka apabila mereka mengalami breakdown, berbanding 48 peratus lelaki. Kaji selidik yang dijalankan oleh Bosch – pembekal utama komponen automotif aftermarket, membanci 350 pemandu Malaysia yang berumur antara 18 dan 55 tahun untuk mendapatkan pemahaman tentang kebiasaan pengurusan bateri kereta di kalangan pemandu Malaysia, yang juga mendedahkan kegagalan bateri sebagai penyebab utama kerosakan kenderaan.

Kaji selidik itu juga mendapati bahawa 84 peratus wanita berpaling kepada keluarga dan rakan-rakan manakala 12 peratus daripada mereka memanggil organisasi pertolongan auto apabila kereta mereka terhenti akibat kegagalan bateri. “Mengikut kaji selidik itu, masih terdapat banyak pemandu wanita yang tidak menyedari bagaimana mereka boleh menghalang kerosakan kereta yang disebabkan oleh bateri kereta. Di Bosch, kami sangat percaya dalam memberi kuasa kepada pemandu, terutamanya wanita, untuk memiliki lebih banyak pengetahuan tentang kereta mereka dan dapat mengenal pasti tanda awal kegagalan bateri, “kata Pang Yoon Kong, pengurus negara Bosch Automotive Aftermarket di Malaysia.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Lima tanda bateri kereta rosak:

  • Crank enjin yang perlahan

Start enjin lambat dan mengambil masa lebih lama dari biasa

  • Lampu amaran di Dashboard

Apabila kuasa bateri lemah, lampu amaran enjin di dashboard muncul

  • Terpaksa jump-start bateri

Ganti bateri jika kenderaan pewrlu di jump-start lebih daripada tiga kali dalam seminggu

  • Kotak bateri bengkak

Bateri kereta yang terdedah kepada kepoanasan yang berlebihan mungkin membengkak dan mengakibatkan jangka hayat yang lebih pendek

  • Bau macam telur busuk

Oleh kerana bateri kereta mengandungi asid sulfurik, ia melepaskan gas berbau busuk, seperti telur busuk, apabila current short, dibekukan, atau caj berlebihan. Pastikan bateri diperiksa secepat mungkin kerana kebocoran asid sulfurik boleh merosakkan bahagian kereta lain. 29 peratus daripada pemandu wanita, berbanding 22.6 peratus lelaki, masih menggunakan bateri asid plumbum berbanding dengan yang bebas penyelenggaraan, seperti yang ditunjukkan oleh kaji selidik itu. “Lebih banyak pemandu kini lebih suka bateri bebas penyelenggaraan, berbanding bateri asid plumbum yang memerlukan penyelenggaraan pemandu. Bateri bebas penyelenggaraan mempunyai lebih banyak kelebihan kerana mereka biasanya mempunyai kuasa cranking yang lebih tinggi dan menanggung kapasiti, mengecas lebih cepat, dan bertahan lebih lama. Pemandu dapat menikmati pengalaman memandu tanpa tekanan tanpa bimbang tentang paras air bateri di negeri-negeri yang berbeza, “ntambah Pang.

Bateri Bosch boleh didapati di pengedar sah di seluruh negara: http://startwithbosch.com/my

 

Previous post

Butiran Toyota Supra Bocor ... Sedikit Fakta

Next post

Tim McLaren F1 Bersiap Sedia Untuk Musim Baharu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *