Berita Auto

Ferrari 488 Pista Di Geneva

Dari segi teknikal, Ferrari 488 Pista merangkumi semua pengalaman yang dialami di litar dunia oleh Ferrari 488 Challenge dan Ferrari 488 GTE.

Selama lebih 25 tahun, Maranello telah menganjurkan kejohanan yang paling berprestij kesemua kejohanan satu-pembuat, Cabaran Ferrari, di mana lebih daripada 100 pemandu dipecahkan kepada tiga siri pertempuran benua.Tahun lepas menyaksikan pengenalan Ferrari 488 Challenge, model pertama dalam siri ini yang dilengkapi dengan enjin turbo.

Tetapi Ferrari 488 GTE pula kereta yang dimasukkan ke FIA World Endurance Championship, kemuncak perlumbaan GT, di mana ia telah memenangi dua gelaran GT Pengilang berturut-turut dan tidak kurang dari lima gelaran secara keseluruhan sejak kejohanan itu dimulakan pada tahun 2012.

Terima kasih kepada kemenangan dalam kategori Pro dan Am, Ferrari 488 GTE memenangi  tidak kurang daripada 35 daripada 50 perlumbaan yang dikendalikan setakat ini.

Enjin kereta baru ini menggunakan banyak penyelesaian daripada Ferrari 488 Challenge dan output kuasanya telah meningkat kepada 720 cv.

Ia juga lebih ringan, terima kasih kepada titanium con-rod baru dan intake plenum serat karbon.

Sistem penyejukan radiator yang terbalik juga diperolehi dari Challenge itu dengan radiator yang raked ke belakang (bukan ke hadapan seperti dalam Ferrari 488 GTB), meningkatkan penyejukan dan mengekalkan tahap prestasi optimum walaupun dalam keadaan tekanan terma tinggi.

Aerodinamik kereta berasal dari Ferrari 488 GTE dan dari Formula 1, khususnya S-Duct di depannya, profil spoiler belakang dan diffuser yang meningkatkan kecekapan sebanyak 20% berbanding dengan Ferrari 488 GTB.

Penyelesaian lain telah yang dibawa dari trek adalah untuk mengurangkan berat badan, termasuk bateri lithium (dari Ferrari 488 Challenge) dan juga roda roda serat karbon baharu – pertama kali untuk Ferrari.

Hasil keseluruhan yang di capai adalah Ferrari 488 Pista 90 kg lebih ringan daripada Ferrari 488 GTB.

Dan berkenaan dengan tiga siri khas terdahulu, Challenge Stradale, Ferrari 430 Scuderia dan Ferrari 458 Speciale, berlinetta baharu ini adalah perkahwinan yang sempurna dengan prestasi melampau dan gaya pengendalian kereta trek.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

 

Previous post

Lamborghini Huracan Performante Spyder Diperkenalkan

Next post

Hyundai Ioniq Dan Accent Dianugerahkan Kepujian Pilihan Editor Car And Driver

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *