Sukan

Ini Ahli Keluarga I.D.Terkini Volkswagen: I.D. R Pikes Peak

Projek motorsport terbaru Volkswagen telah dinamakan: I.D. R Pikes Peak. Nama kereta lumba prototaip semua-elektrik mereka, yang Volkswagen akan petarungkan di Pikes Peak International Hill Climb pada 24 Jun 2018 di Colorado, Amerika Syarikat.

Kereta sukan pacuan empat roda itu menggabungkan peranan dutanya untuk masa depan, keluarga I.D. elektrik dengan rangkaian produk Volkswagen, model R GmbH. Pada masa yang sama, ia juga merupakan langkah pertama ke arah peningkatan kerjasama antara Volkswagen R dan Volkswagen Motorsport. Jenama Volkswagen merancang untuk menawarkan lebih daripada 20 kereta elektrik sepenuhnya pada tahun 2025. Pembuatan model pengeluaran pertama keluarga I.D. dijadualkan bermula pada penghujung tahun 2019 di Zwickau, di rantau Saxony Jerman.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

International Pikes Peak hill climb ini – juga dikenali oleh penggemar sebagai “Race to the Clouds” – telah diadakan sejak tahun 1916 berhampiran Colorado Springs di Rocky Mountains. Laluan sepanjang 19.99 kilometer bermula dari 2,800 meter ke puncak pada 4,300 meter di atas paras laut. Volkswagen terakhir menaiki Pikes Peak adalah pada tahun 1987 dengan Golf dwi-engine yang menakjubkan, yang menghasilkan 652 hp yang mengagumkan. Bagaimanapun, pengilang yang berpangkalan di Wolfsburg itu tidak memenangi perlumbaan itu.

Kami berharap mereka berjaya kali ini.

 

Previous post

Mercedes-Benz dan Cycle & Carriage Buka Pusat Kenderaan Komersial 3S di Gopeng

Next post

Bilik Pameran BMW Motorrad Pertama di Negeri Sembilan Dibuka

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *