Berita Auto

Kereta Tanpa Pemandu Uber Terlanggar Pejalan Kaki Mati Di Arizona

Sebuah kereta yang memandu sendiri yang dikendalikan oleh syarikat ride-hailing Uber terbabit dalam kemalangan maut dengan pejalan kaki di Tempe, Arizona. Laporan menunjukkan semasa pemandu berada di belakang roda, kereta itu berada dalam mod autonomi pada masa perlanggaran. Tiada penumpang berada di dalam Uber tersebut bila perlanggaran berlaku.

Wanita yang maut dikenal pasti sebagai Elaine Herzberg, 49 tahun. Beliau dibawa ke sebuah hospital berdekatan dan disahkan mati sejurus selepas tiba. Seorang penghuni berada di dalam SUV Volvo pandu sendiri pada masa kemalangan itu tetapi beliau tidak mengawal kenderaan itu.

Insiden itu berlaku kira-kira jam 10 malam, menurut polis tempatan. Pihak berkuasa Tempe mengatakan bahawa kenderaan tersebut sedang menuju utara ke Curry Road berhampiran Mill Avenue. Tiada penumpang lain di dalam kenderaan pada masa kejadian.

Arizona adalah salah satu daripada beberapa tempat di Amerika Syarikat di mana mereka dibenarkan menguji kenderaan autonomi tanpa manusia di tempat duduk pemandu untuk mengambil alih apabila diperlukan. Waymo, syarikat teknologi kenderaan autonomi di bawah payung Alphabet Google, sudah memang menguji kenderaan memandu sendiri di Arizona yang tidak mempunyai pemandu manusia sebagai jaring keselamatan.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

California telah mengumumkan rancangan untuk membenarkan ujian kenderaan autonomi tanpa intervensi manusia bermula pada bulan April tahun ini. Negeri-negeri lain berkemungkinan akan turut membenar ujian kenderaan autonomi memandangkan ianya terus bergerak maju di Amerika Syarikat. Satu kawasan utama di mana para penyelidik mesti fokus selagi kereta memandu sendiri berkongsi jalan dengan pemandu manusia adalah bagaimana sistem komputer yang kompleks akan bertindak balas terhadap tingkah laku manusia yang tidak menentu.

Uber mengatakan ia  bekerjasama sepenuhnya dengan pihak berkuasa tempatan. Sarah Abboud, jurucakap Uber, dalam satu kenyataan berkata: “Kami sedih dan mengucap takziah kepada keluarga mangsa. Kami bekerjasama sepenuhnya dengan pihak berkuasa tempatan dalam siasatan mereka terhadap insiden ini. ”

 

Previous post

Malaysia Menanti Berita P400e

Next post

Ambil Seketika Untuk Nikmati Restorasi Brabus 6-Bintang Ini

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *