Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Stesen Pengecasan Kenderaan Elektrik Perniagaan USD360 Bilion

Pada tahun-tahun akan datang, pembuat kenderaan di belakang teknologi kenderaan elektrik (EV) yang terbaik dan paling dipercayai akan mendapat manfaat daripada mempunyai rantaian bekalan yang mantap dan rangkaian yang luas, menjadikan kenderaan mereka berpotensi menjadi lebih menarik kepada pelanggan yang bimbang untuk memulakan perjalanan yang lebih lama, penganalisis berkata pengangkatan EV berkembang pada kadar dipercepatkan. Pameran Motor Geneva minggu ini menunjukkan lebih banyak EV sejak mana-mana Motor Show sebelumnya  dan semua segmen kenderaan diambil alih oleh model EV baharu.

Pengilang yang mengambil masa untuk melabur dan melihat ke masa depan, bagaimanapun, boleh berakhir dengan penyelidikan dan pembangunan yang berlebihan dan mungkin perlu melabur untuk menyesuaikan barisan pemasangan dan reka bentuk kenderaan supaya pelanggan mereka boleh menggunakan rangkaian pengisian cepat yang paling meluas dalam masa terdekat.

Harga?

Gergasi perbankan Swiss UBS telah menganggarkan bahawa USD360 bilion perlu dibelanjakan dalam tempoh 8 tahun akan datang untuk membina infrastruktur pengisian global untuk mengimbangi jualan EV, dan ia akan menjadi kunci untuk menghadkan banyak teknologi yang sedang digunakan. “Pasaran pengisian cepat mungkin berkembang pesat tetapi masalah pelbagai jenis hubungan dan komunikasi perlu diselesaikan dahulu,” kata UBS dalam satu kajian yang diterbitkan baru-baru ini.

Ia masih awal untuk EV dan sukar untuk meramalkan teknologi plag mana yang akan diguna pakai atau sama ada pengunaan secara berbeza untuk mengecas kenderaan, tidak seperti muncung satu-saiz-semua yang boleh mengisi semula semua gas petrol atau diesel. Tetapi terdapat banyak kepentingan untuk pembuat kereta membajak berbilion dolar ke dalam pembangunan bateri dan EV.

Pengecasan Laju

Kebanyakan palam digunakan untuk mengecas kereta di rumah menggunakan arus alternatif (AC) dan lambat, jadi rangkaian bangunan yang boleh mengecas kenderaan dengan cepat apabila di jalan raya dilihat sebagai kunci oleh industri, memandangkan banyak pengguna berpotensi masih bimbang tentang jarak bateri. Mampu menyampaikan arus terus yang lebih kuat (DC), pengecas cepat boleh memuatkan kereta elektrik sehingga tujuh kali lebih cepat.

Stesen DC yang paling cepat, mampu menyampaikan sehingga 400 kilowatt, boleh menyejukkan kereta dalam masa 10 minit, penambahbaikan 10-12 jam yang diperlukan untuk memuatkan semula beberapa titik pengisian AC hari ini.

 

Previous post

VW Beetle Ikonik Akan Bersara

Next post

Daimler AG Mengalu-alukan Li Shufu, Pemegang Saham Jangka Panjang Baharu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *