Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Kia Merancang Powertrain Diesel Hibrid-Ringan 48V. Bagaimana Ia Berfungsi?

Kia Motors akan memperkenalkan powertrain hibrid-ringin 48V pertama separuh kedua 2018 ini. Powertrain ‘EcoDynamics +’ baru mengurangkan pelepasan CO2 dengan menambah pecutan dengan kuasa elektrik dari bateri tambahan 48 voltan dan memperluaskan pembakaran ‘off time’  enjin menggunakan unit Generator-Starter Hibrid-Ringin baharu.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101
Selaras dengan matlamat Kia untuk mencipta kereta inovatif yang berpatutan untuk pelbagai pembeli, teknologi EcoDynamics + hibrid-ringan menawarkan nisbah kos kepada prestasi yang lebih tinggi berbanding powertrain hibrid penuh. Sifat kompak komponen bermakna teknologi boleh diintegrasikan ke dalam kenderaan dan arkitek powertrain yang sedia ada tanpa memberi kesan kepada praktikaliti atau pembungkusan. Powertrain hibrid-ringan Kia direka bentuk untuk dimuatkan dengan lancar ke dalam kehidupan pengguna, tanpa memerlukan pengecasan plug-in.
Kia merancang untuk melancarkan 16 kenderaan powertrain maju menjelang 2025, termasuk lima kacukan baru, lima hibrid plug-in, lima kenderaan elektrik dan – pada tahun 2020 – kenderaan elektrik sel bahan bakar baru.

Sistem ini dipasangkan dengan teknologi Selective Catalytic Reduction (SCR), mengurangkan pelepasan CO2 hingga 4% pada Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure (WLTP) baru, dan sehingga 7% pada New European Driving Cycle ( NEDC).
Teknologi hibrid-ringan Kia mempunyai bateri litium-ion 0.46 kWh 48-volt padat dan Mild-Hybrid Starter-Generator (MHSG) yang baharu. Dengan mengendalikan secara elektronik MHSG menggunakan penyongsang, sistem beralih dengan lancar antara dua mod: ‘enjin’ dan ‘penjana’.

Disambungkan dengan tali pinggang ke mesin engkol enjin diesel, di bawah pecutan MHSG menyediakan sehingga 10kW bantuan kuasa elektrik ke powertrain dalam mod ‘enjin’, mengurangkan beban enjin dan pelepasan.

Dalam mod ‘penjana’, sistem menanam tenaga kinetik dari kenderaan semasa deceleration dan brek dengan gear dan menggunakan kuasa itu untuk mengecas semula bateri.

Powertrain telah direka untuk memberikan kecekapan yang lebih besar daripada enjin pembakaran dalaman di jalan raya, dengan menggunakan kuasa elektrik yang dihantar dan pulih dengan lancar.

Sistem ini dikawal Unit Kawalan Elektronik, yang mengira penggunaan tenaga yang paling berkesan, dan menyesuaikan dengan sewajarnya, dengan mengambil kira jumlah caj yang tinggal di dalam bateri kereta.

Kuasa bateri juga boleh digunakan untuk menyediakan fungsi ‘Moving Stop & Start’ yang baharu. Sekiranya bateri mempunyai caj yang mencukupi, enjin pembakaran akan dimatikan secara automatik semasa mengukir dan mengepam. MHSG kemudian dapat menyalakan semula enjin dengan lancar – dalam apa jua keadaan – jika pemandu menekan pedal pendikit.

Previous post

Mercedes-Benz V-Class Night Edition Dengan Kit AMG

Next post

PROTON Laksanakan GST pada Kadar Sifar Bagi Jualan Dan Perkhidmatan Mereka

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *