Gaya Hidup / Lifestyle

#SepangClash

#PertempuranSepang. Itulah gelaran # yang diberi oleh kerana gelagat kedua-dua johan pelumba MotoGP ini di Litar Sepang Ahad lalu. Movistar Yamaha Valentino Rossi lawan Repsol Honda Marc Marquez . Dari mula perlumbaan lagi mereka telah bertukar-tukar memimpin dan mengekor sesama mereka hingga lah ke pusingan yang ke tujuh.  Di selekoh 14 sebelum Marc Marqueze jatuh Rossi nampak macam tak senang dengan Marquez kerana terlalu dekat dengan nya. Rossi asyik menoleh ke belakang dan nampak macam takut Marquez akan menghulur tangan untuk bersalaman dengannya semasa dalam pertengahan konar baring mereka. Rossi agaknya berfikir, “Sebelum aku jatuh, nyah engkau. Kau jatuh lah dulu.”

P1150551

Marc Marquez berkata, “Saya nampak kakinya menolak tangan saya dan brek depan saya dan kemudian roda terkunci dan saya jatuh ke depan.”

P1150586

Valentino Rossi pula berkata, “Saya tidak mahu menendang dia. Jika anda menendang motosikal MotoGP ™, ia tidak akan jatuh. Ia bukan macam menendang basikal. Ia sangat berat. Tetapi malangnya kita tersentuh dia mahu mengubah hala kerana saya konar sangat luas dan handlebarnya di atas kaki saya, paha saya dan saya kehilangan tapak dari footpeg.”

P1150593

Seluruh dunia nampak macam Rossi menguis kaki nya sedikit ke arah Marquez dan terus terkuis jatuh.

P1150555

Walau apapun keputusan Race Direction adalah seperti:

Pada 25 Oktober 2015 semasa perlumbaan MotoGP  Grand Prix Motosikal Shell Malaysia, pelumba # 46 Valentino Rossi sengaja konar lebar di Turn 14 untuk memaksa pelumba lain keluar  barisan, menyebabkan sentuhan dan menyebabkan pelumba lain untuk kemalangan.

P1150567

Ini dianggap sebagai menunggang secara tidak bertanggungjawab menyebabkan bahaya kepada pelumba lain dan oleh itu melanggar Perkara 1.21.2 FIM Road Racing World Championship Grand Prix Regulations.

P1150629

Valentino Rossi telah diminta untuk menghadiri pendengaran Race Direction. Kedua-dua pelumba yang terlibat hadir dalam pendengaran itu, kedua-duanya memberikan kesaksian, dan bukti video telah dikaji semula.

P1150670

Keputusan Race Direction adalah untuk menjatuhkan hukuman ke atas pelumba # 46 dengan penambahan 3 mata penalti pada rekodnya, mengikut Perkara 3.2.1. Kod FIM Road Racing World Championship Grand Prix Disciplinary & Arbitration.

IMG_5350

Valentino Rossi mengemukakan rayuan kepada Steward FIM terhadap keputusan Race Direction. Beliau telah diminta untuk menghadiri perbicaraan lain dengan Steward FIM.

IMG_5355

The steward FIM sebulat suara mengesahkan penalti yang dikenakan oleh Direction Race.

P1150691

Menurut kepada Rencana. 3.4.2.2 FIM Road Racing World Championship Grand Prix Regulations tiada rayuan selanjutnya boleh dibuat apabila FIM steward mengesahkan keputusan sebelumnya Race Direction.

P1150766

Kerana penunggang sudah mempunyai 1 mata penalti sebelum ini dan dengan 4 mata penalti yang telah terkumpul  penunggang akan memulakan perlumbaan seterusnya dari belakang grid. Oleh itu Valentino Rossi akan memulakan Gran Premio Motul de la Communitat Valenciana dari kedudukan terakhir grid.

Walau apa pun, sekali lagi, MotoGP Shell Malaysia di Sepang International Circuit Malaysia tidak mengecewakan. Penuh dengan keseronokan dan keghairahan.

 

20151026104608

P1150574

P1150577

P1150650

IMG_5322

Previous post

65% Daripada Pembeli Kereta Jerman Masih Gemar VW, Malaysia Bagaimana?

Next post

Isuzu D-Max Raikan Sambutan Jubli Borneo Safari

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *