Berita Auto

The Tank 300 Dari China Merupakan Satu Lagi SUV Kool Yang Mendapat RHD

The Tank 300 lebih besar daripada Haval Big Dog, tetapi dari syarikat induk yang sama.

Artikel sebelum ini menceritakan tentang Haval Big Dog, SUV yang siapuntuk off-road dengan gaya reka veteran reka bentuk Land Rover. Hari ini, izinkan kami memperkenalkan kepada anda SUV lain yang sama seperti kotak dan rugged dari syarikat induk yang sama dengan Haval, Great Wall Motor. Ia dipanggil Tank 300. Tetapi sebelu itu, sedikit latar belakang.

Great Wall Motor mungkin tidak ada di radar anda, tetapi sebenarnya itu adalah konglomerat otomotif yang besar di China. Mereka mula membuat kenderaan tentera, dan kemudian mengkhususkan diri dalam SUV penumpang dengan jenama Great Wall. Ketika mereka memutuskan untuk meningkatkan segalanya, mereka menjenamakan semula jenama SUV penumpang utama mereka sebagai Haval, yang kami pasti banyak orang Malaysia kenal. Kumpulan Great Wall Motor kini merupakan syarikat induk Haval, dan mereka telah melahirkan beberapa jenama baharu untuk mengatasi segmen pasaran yang lain. Orang Malaysia mungkin juga biasa dengan Ora, jenama elektrik dari Great Wall Motor. Sub-jenama premium Great Wall Motors disebut ‘Wey’.

Pada Pameran Auto Chengdu 2020, produk baharu dipamerkan di tapak Wey. Ia dipanggil Wey Tank 300. Ia kelihatan seperti Land Cruiser J70 retro-moden yang disusun untuk kepekaan premium moden.

Sebelum melancarkan kereta, Great Wall Motor membuat keputusan untuk mencipta sub jenama lain. Jadi sekarang, ia bukan Wey Tank 300, ia adalah TANK 300, dengan jenama menjadi “Tank” dan modelnya menjadi “300”. Kenapa? Siapa tahu. Mungkin kenderaan itu tidak sesuai dengan estetika reka bentuk Wey atau ada lebih banyak potensi untuk pengembangan rangkaian model ini daripada yang diharapkan pada awalnya. Walau bagaimanapun, lencana Wey masih terdapat di kenderaan dalam beberapa gambar media. Kami bahkan pernah melihat lakaran artis mengenakan lencana Haval.

Walau apapun, Tank 300, bersama dengan Haval Big Dog kedua-duanya sedang dipertimbangkan oleh wakil Great Wall di Australia. Oleh itu, ada kemungkinan versi SUV panduan sebelah kanan ini juga akan dibuat. Walaupun kelihatan serupa, kedua-dua SUV ini tidak berkait rapat. The Big Dog menunggang platform L.E.M.O.N. GWM, sementara TANK 300 berada di atas platform GMW TANK baharu yang dibangunkan khas.

Enjin dalam TANK 300 adalah 2 liter dan di sini ia mendapat kotak gear automatik ZF 8-kelajuan. Lihat dimensi dan rajah di atas. Pergi ke sini untuk mengkonfigurasinya sendiri.

Previous post

HV Big Dog SUV Mungkin Dibawa Masuk Malaysia

Next post

Alfa Romeo Meraikan Ulang Tahun ke-111

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *