Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Adakah Perodua Akan Melancarkan Kereta Elektrik Di Malaysia?

Adakah rakyat golongan terendah dan pertengahan mahukan kereta elektrik?

Jawapannya adalah ‘tidak dalam masa terdekat’ dan tanggapan ini tidak salah kerana dalam masa terdekat (12-24 bulan) pembeli kereta elektrik di Malaysia adalah yang berkemampuan dan mereka hanya mahukan kereta premium sahaja dan pengurusan kanan Perodua tahu tentang perkara ini.

Rata-rata rakyat Malaysia mungkin suka dan berminat dengan teknologi canggih kereta elektrik tetapi mereka masih belum bersedia untuk membeli kenderaan elektrik kerana infrastruktur pengecasan yang perlahan berkembang dan isu kos penggantian bateri selepas 8-10 tahun.

Ya, memandangkan kos bateri EV kekal tinggi, pembeli kereta berpendapatan rendah bimbang tentang nilai jualan semula EV selepas 5-7 tahun kerana bateri yang sihat mungkin menurunkan harga terpakai.

Sebagai contoh, kereta elektrik Renault Zoe (yang mungkin masih EV terlaris di Eropah) yang dilancarkan di Malaysia pada Mac 2016 dengan harga RM145,888 dijual di pasaran kereta terpakai hari ini antara RM45,000 dan RM55,000 bergantung kepada kesihatan bateri.

Kesihatan bateri adalah sama seperti penggunaan enjin petrol (perbatuan). Perbatuan yang tinggi pada enjin petrol diterjemahkan kepada nilai yang lebih rendah (bayangkan nilai GRAB ride-sharing Perodua Bezza terpakai selepas 5 tahun). Jadi, kesihatan bateri yang rendah bermakna, nilai jualan semula yang lebih rendah.

Dalam masa terdekat Perodua akan melancarkan kereta berkuasa hibrid dengan penjimatan bahan api yang hebat dan ia akan datang dalam bentuk Ativa Hybrid. Kami telah melihat Ativa Hybrid diuji di jalan raya kita dan ianya hanya beberapa bulan sebelum ia akan dilancarkan di Malaysia.

Seperti yang anda mungkin tahu, crossover hibrid baharu ini dihasilkan oleh rakan kongsi teknikal Perodua, Daihatsu Motor Co., Ltd. Pada November tahun lepas. Dipanggil “e-SMART HYBRID”, harga jualannya di Jepun adalah antara 1,667,000 yen (RM61,133) hingga 2,318,200 yen (RM85,000).

Jadi, mempunyai hubungan dengan Perodua dan dikilang sepenuhnya di Malaysia di bawah pengawasan abang besar ‘Toyota’ kita rakyat Malaysia akan mendapat crossover berbaloi e-SMARThybrid. Ya?

Di Jepun, kecekapan bahan api hibrid Daihatsu Rocky adalah 20-30 peratus lebih cekap berbanding versi berkuasa petrolnya (Perodua Ativa semasa).

Sementara itu, minat terhadap kenderaan elektrik (EV) semakin berkembang di Association of Southeast Asian Nations (ASEAN) dan Asia Timur. Pada 2019, jumlah jualan kenderaan di Negara Anggota ASEAN ialah 3.4 juta, menurut Persekutuan Automotif ASEAN.

Jumlah itu akan meningkat dalam 50 tahun akan datang disebabkan oleh pertumbuhan penduduk dan pembangunan ekonomi. Memandangkan kereta dijangka semakin dicari dengan pertumbuhan ekonomi, adalah perlu untuk mempertimbangkan bagaimana untuk menangani permintaan yang semakin meningkat untuk bahan api dan pencemaran udara, seperti pelepasan greenhouse gas (GHG), particulate matter (PM), nitrogen oksida (NOx), dan sulfur oksida (SOx) di beberapa kawasan bandar.

Teknologi EV yang akan muncul boleh membawa peningkatan dalam kecekapan tenaga serta persekitaran dan kesihatan manusia.

Previous post

Pesawat Hawk TUDM Terhempas Di Butterworth

Next post

Ferrari Roma Talaan Novitec Lebih Bergaya Dan Berkuasa

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *