Bisnes

Proton Menunjukkan Jualan Kukuh Pada Suku Pertama 2023 Didahului Saga

Proton memulakan 2023 dengan prestasi jualan yang cemerlang pada S1.

PROTON, meneruskan permulaan kukuhnya bagi 2023 dengan kadar jualan yang tetap meningkat. Bagi bulan Mac, 14,573 (domestik dan eksport) unit telah dijual, peningkatan 3.8% berbanding bulan Februari dan 11.9% berbanding dengan bulan Mac 2022. Bagi suku pertama 2023 pula, jualan mencecah 40,287 unit bersamaan peningkatan sebanyak 50.9% berbanding dengan tahun lepas.

Pegangan pasaran bagi bulan ini dianggarkan sebagai 18.7%, bermakna syarikat mengekalkan kedudukan kedua pada jadual jualan manakala bagi suku pertama, angka itu dianggarkan sebagai 21.2%. Pencapaian itu membolehkan PROTON menjadi jenama dengan peningkatan angka pegangan pasaran suku pertama yang paling tinggi dengan penambahan 4.5% berbanding dengan tahun lepas. Jualan kenderaan pada bulan Mac telah mencapai rekod baru dengan jumlah volum industri (TIV) dianggarkan sebanyak 78,000 unit, memecahkan rekod lama sebanyak 76,657 unit yang telah dicatatkan pada bulan Disember 2022.

Populariti PROTON terus meningkat dengan tiga daripada modelnya menerajui jualan segmen. Proton Persona, dengan 2421 unit terjual pada Mac, telah menjadi sedan segmen B terlaris selama tiga bulan berturut-turut. Proton X50, SUV dalam segmen B, merupakan SUV terlaris di Malaysia dan terjual 3,414 unit pada Mac. Sementara itu, Proton Exora mengekalkan kedudukannya sebagai MPV segmen C terlaris.

Proton Saga kekal sebagai jualan terbaik syarikat, dengan 6,313 unit terjual pada Mac dan sejumlah 17,446 unit terjual pada S1. Walaupun kadar pertumbuhan diselindungi oleh banjir yang menjejaskan pengeluaran Saga pada awal tahun 2022, peningkatan dalam jualan untuk Q1 berjumlah 84.6%.

Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif PROTON, Roslan Abdullah, mengakui jualan suku pertama melambung tinggi berikutan semua jenama tergesa-gesa untuk menghantar kereta yang ditempah semasa insentif PENJANA. Walaupun begitu, PROTON tetap yakin untuk mengekalkan momentum jualannya dan merancang untuk melancarkan Proton X90 tidak lama lagi.

Selain itu, PROTON baru-baru ini mengumumkan komitmennya untuk mengembangkan tawaran Kenderaan Tenaga Baharu (NEV) masa depannya, membawa jenama itu ke dalam segmen pasaran baharu untuk memenuhi rancangan sepuluh tahunnya.

Mengenai PROTON

PROTON Holdings Bhd bermula sebagai projek kereta nasional pertama di Malaysia, yang diasaskan dengan tujuan memesatkan pembangunan ekonomi Malaysia dan mewujudkan asas yang kukuh untuk industri automotif tempatan. Pada tahun 2017, PROTON bergerak ke fasa seterusnya untuk menjadi jenama automotif moden dan bertaraf global melalui kerjasama antara DRB-HICOM dan Zheijiang Geely Holding Group. Hari ini, PROTON terus menarik minat pelanggannya dengan penghasilan kereta yang menepati janji jenamanya iaitu ‘Inspiring Connections’ dan berdiri teguh dengan nilai terasnya untuk sentiasa mementingkan Teknologi Inovatif, Kobolehpercayaan dan bertaraf Antarabangsa.

Previous post

Polestar Mengurangkan 8% Pelepasan CO2 Setiap Kereta Pada 2022

Next post

UMW Toyota Meraikan Rekod Jualan Pada S1 2023

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *