Berita Auto

Formula Cukai Jalan EV Baharu: Keuntungan Tersembunyi PHEV Volvo

Cukai jalan EV di Malaysia lebih mesra pengguna, tetapi mewujudkan kejanggalan baru untuk PHEV Volvo.

Pengenalan

Minggu lalu, Kementerian Pengangkutan Malaysia memperkenalkan struktur baharu cukai jalan untuk kenderaan elektrik (EV) bermula tahun 2026. Walaupun sekilas pandang, jelas bahawa struktur baru ini sangat memihak kepada pemilik EV, dengan had maksimum RM6,715 setahun untuk EV paling berkuasa di pasaran – Porsche Taycan Turbo GT. Di bawah struktur ini, pemilik Volvo C40 yang dahulunya perlu membayar RM4,503 setahun kini hanya perlu membayar RM545 setahun, lebih rendah daripada pemilik Mustang EcoBoost.

Namun, DSF.my melaporkan struktur cukai jalan baharu ini mendedahkan kejanggalan dalam struktur cukai jalan kenderaan petrol, hibrid, dan diesel kita yang lama, dengan PHEV Volvo muncul sebagai pemenang tersembunyi.

Kejanggalan Struktur Cukai

Apa yang dimaksudkan? Mari kita jelaskan dengan mudah. Kenderaan petrol dan hibrid dikenakan cukai jalan berdasarkan sesaran enjin (cc) manakala EV dikenakan cukai berdasarkan output sistem (kW). Anggap kW sebagai unit standard antarabangsa untuk kuasa kuda.

Model BMW, Mercedes-Benz dan Volvo ICE/hibrid yang paling biasa dijual di Malaysia dikuasakan oleh enjin 2.0L. Enjin ini mempunyai output kuasa antara 137kW hingga lebih 339kW dan dikenakan cukai jalan tahunan RM380. Jadi kebanyakan pemilik kereta premium membayar sebanyak ini setiap tahun selagi kereta mereka didaftarkan secara persendirian di Semenanjung Malaysia.

Bagi EV, selagi output sistem anda di bawah 250kW, anda membayar kurang daripada RM380. Dalam kebanyakan kes (walaupun dibandingkan dengan PHEV Mercedes-Benz dan BMW), pemilik EV akan membayar cukai jalan tahunan yang lebih rendah.

Perbandingan Kadar Cukai

Berikut adalah jadual untuk menggambarkan perbandingan:

KenderaanJenisHarga (RM)Output Sistem Total (kW)Cukai Jalan Tahunan (RM)kW per Ringgit
Hyundai IONIQ 6 Max AWDEV319,8882393650.65
BMW 320iPetrol263,6001373790.36
BMW 330ePHEV278,6002153790.57
Mercedes-Benz C350ePHEV338,888230379.50.61
Volvo S60 Recharge T8PHEV315,888303.5364.50.83

Bagi kebanyakan pemilik EV, mereka akan mendapat ‘tawaran baik’ daripada sistem baharu ini kerana mereka akan membayar cukai jalan yang lebih rendah berbanding pemilik BMW 320i tipikal tetapi mendapat lebih kuasa. Tambahan pula, mereka membeli kereta yang pada masa ini tidak dikenakan cukai import dan duti eksais.

Namun, jelas bahawa PHEV Volvo memperoleh lebih banyak “kW per RM” pada cukai jalan berbanding EV yang sama harga. Sama ada output sistem total pada PHEV boleh diandalkan dalam perbandingan sebegini, kami serahkan kepada anda untuk memutuskan.

Terus Terang

Secara terus terang, struktur cukai jalan baharu ini menampakkan ketidakseimbangan yang ketara antara EV dan PHEV. Walaupun pemilik EV jelas mendapat manfaat yang lebih besar, pemilik PHEV Volvo mendapat keuntungan tersembunyi daripada sistem ini. Kami percaya adalah penting untuk menilai semula pendekatan ini untuk memastikan keadilan kepada semua pemilik kenderaan, sama ada EV, PHEV, atau kenderaan petrol dan hibrid konvensional.

Dengan segala manfaat yang ada, struktur cukai jalan baharu ini masih memerlukan penambahbaikan untuk mengelakkan ketidakseimbangan yang mungkin tidak adil kepada sesetengah pemilik kenderaan. Penilaian semula secara menyeluruh dan objektif akan membantu mencapai matlamat yang lebih adil dan saksama dalam sistem percukaian kenderaan negara kita.

Previous post

Cukai Jalan EV Mulai 2026: Apa Yang Anda Perlu Tahu

Next post

Roadshow PEUGEOT 408 di Seluruh Negara Menawarkan Rebat Eksklusif dan Uji Pandu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *