Bisnes

Jualan PROTON Meningkat 13.6% pada Mei 2024

PROTON terus kukuhkan kedudukan dengan peningkatan eksport dan jualan tempatan.

Pengeluar kereta nasional, PROTON, mencatatkan prestasi jualan memberangsangkan dengan peningkatan 13.6% pada Mei 2024 berbanding bulan sebelumnya. Dalam bulan ini, PROTON berjaya menjual 12,522 unit kenderaan, baik untuk pasaran domestik mahupun eksport. Ini membawa jumlah keseluruhan jualan bagi lima bulan pertama tahun ini kepada 62,697 unit, sekaligus mengekalkan tempat kedua dalam jualan automotif nasional dengan pegangan pasaran sekitar 19%.

Pertumbuhan Selaras dengan Trend Industri

Peningkatan jualan PROTON pada bulan Mei adalah seiring dengan trend jumlah volum industri (TIV) yang juga mencatatkan peningkatan sebanyak 20.7% kepada kira-kira 70,000 unit. Secara kumulatif, TIV sehingga kini mencapai 330,236 unit, menandakan kenaikan 8.8% berbanding tahun 2023.

Prestasi Eksport yang Mengagumkan

PROTON juga mencatatkan rekod penghantaran eksport tertinggi untuk tahun ini dengan 509 unit pada bulan Mei. Model paling laris dalam eksport ialah Proton Saga, dengan 360 unit dieksport. Secara keseluruhan, jualan eksport sejak Januari mencapai 1,344 unit, meningkat 63.9% berbanding tempoh yang sama pada tahun sebelumnya.

Dominasi Model Proton X90 dan Proton S70

Dalam segmen SUV, Proton X90 dengan sistem hibrid sederhana telah kembali menjadi SUV segmen-D terlaris di Malaysia dengan 364 unit terjual. Proton Saga juga menunjukkan prestasi cemerlang dengan peningkatan jualan sebanyak 21.6% kepada 6,119 unit pada bulan Mei. Bagi model sedan segmen C, Proton S70 mencatatkan peningkatan jualan sebanyak 23% dengan 2,011 unit terjual pada bulan Mei.

Jualan Model Lain

Proton X70 mencatatkan jualan sebanyak 523 unit, manakala sedan segmen-B, Proton Persona, menjual 1,645 unit. Hatchback segmen-B, Proton Iriz, pula menambah 452 unit kepada jumlah jualan. SUV segmen-B, Proton X50, mencapai jualan 1,407 unit, dengan jangkaan peningkatan permintaan berikutan pelancaran model yang diperbaharui pada 4 Jun.

Fokus pada Peningkatan Jualan dan Pasaran EV

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Proton Edar, Roslan Abdullah, PROTON akan memberi tumpuan kepada peningkatan jualan melalui kemas kini model sedia ada dan langkah pertama memasuki pasaran kenderaan elektrik (EV). Dengan sokongan rakan kongsi strategik, Geely, PROTON dijangka akan mendedahkan kenderaan elektrik sendiri dalam masa terdekat.

Terus Terang

Kami melihat bahawa PROTON sedang berada pada landasan yang kukuh dengan peningkatan jualan yang signifikan serta strategi eksport yang berjaya. Namun, cabaran besar tetap ada, terutama dalam memastikan kualiti dan kebolehpercayaan produk untuk bersaing di pasaran global. Fokus PROTON terhadap pasaran EV juga menunjukkan visi ke arah masa depan yang lebih mampan. Pendekatan ini perlu dilaksanakan dengan teliti untuk memastikan kejayaan jangka panjang.

Previous post

Chery Buka Pusat 3S Baharu di Nilai, Negeri Sembilan

Next post

Pesta Automotif Mengagumkan di KL BASE: Satu Tempat, Tiga Acara!

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *