Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Kia EV9: SUV Elektrik Mewah di Pasaran Malaysia

Pelancaran Rasmi dan Spesifikasi Kia EV9 di Malaysia

Pada 11 Jun 2024, Dinamikjaya Motors Sdn Bhd telah melancarkan secara rasmi kenderaan elektrik bateri (BEV) kedua mereka di Malaysia iaitu Kia EV9, bertempat di The Exchange TRX, Kuala Lumpur. EV9 merupakan jenama automotif pertama yang dilancarkan di destinasi gaya hidup berpengalaman bertaraf dunia di kawasan Tun Razak Exchange yang merupakan pusat kewangan antarabangsa Kuala Lumpur.

Harga dan Tempahan

Kia EV9 kini boleh ditempah dengan harga permulaan RM 368,888.00* di mana-mana bilik pameran Kia atau melalui dalam talian di www.kia.com/my. Dengan tempahan kukuh sebanyak 35 unit yang disahkan, nampaknya SUV mewah elektrik Kia ini akan mengatasi pesaing SUV elektrik Eropahnya tidak lama lagi. Sejak debutnya pada Mac 2023, kenderaan ini telah mendapat pengiktirafan antarabangsa dan memenangi anugerah berprestij seperti 2024 World Car of The Year dan Best of the Best Award dalam kategori Cars and Motorcycle oleh Red Dot Award: Product Design 2024​​ .

Reka Bentuk dan Estetika

Kia EV9 menampilkan gaya yang berani dan elegan di dalam dan luar. Inspirasi reka bentuknya adalah daripada falsafah “Opposites United” Kia yang menggabungkan elemen semula jadi dan moden. Bahagian hadapan EV9 mempamerkan keyakinan dengan garis-garis yang jelas dan permukaan yang tenang, disertai dengan “Digital Tiger Face” yang unik dan gril pencahayaan corak digital yang dinamik. Lampu siang hari LED (DRL) dan lampu belakangnya menghasilkan corak pencahayaan animasi yang memberikan penampilan yang segera dikenali​​.

Interior yang Luas dan Teknologi Terkini

Reka bentuk dalaman EV9 menekankan keselesaan, ruang yang luas, dan teknologi canggih untuk keluarga milenial. Roda panjang, garisan rendah, dan seni bina kenderaan elektrik rata menyumbang kepada ruang dalaman yang luas. EV9 hadir dalam dua konfigurasi tempat duduk, iaitu enam tempat duduk dan tujuh tempat duduk, untuk memenuhi keperluan penumpang yang berbeza. Reka bentuk kabin yang ringan dan lapang menggunakan bahan kitar semula, menambah sentuhan premium dan mesra pengguna​​.

Platform dan Prestasi

Dibina atas platform Electric Global Modular Platform (E-GMP) yang canggih, EV9 merupakan model kedua Kia yang menggunakan platform ini dan yang pertama menampilkan teknologi bateri generasi keempat untuk kepadatan tenaga yang lebih baik. Pek bateri voltan tinggi 99.8 kWh menggerakkan motor elektrik berkembar yang memberi kuasa kepada gandar hadapan dan belakang. EV9 boleh mencapai jarak perjalanan sehingga 505 kilometer dalam satu cas dengan tork maksimum 700 Nm dan menghasilkan 380 kuasa kuda, memastikan pengalaman pemanduan yang mendebarkan dan lestari​​.

Acara Pameran Eksklusif

Kia EV9 akan dipamerkan di Kia Exclusive Showcase yang akan berlangsung dari 12 hingga 16 Jun 2024 di Central Exchange, The Exchange TRX dari jam 10:00 pagi hingga 10:00 malam​​.

Terus-Terang

Kita harus mengakui bahawa Kia EV9 membawa satu dimensi baru dalam dunia kenderaan elektrik dengan gabungan teknologi canggih, reka bentuk yang menawan, dan komitmen terhadap kelestarian. Walaupun harga yang ditawarkan agak tinggi, nilai yang diberikan melalui prestasi, teknologi, dan reka bentuknya menjadikannya satu pilihan menarik bagi mereka yang mencari SUV elektrik mewah. Namun, sebagai pengguna bijak, kita perlu terus memantau perkembangan teknologi dan memastikan pilihan kita selaras dengan keperluan dan bajet individu.

GALERI

EVENT

KIA EV9

Previous post

PRO-NET Diiktiraf sebagai "Best Overseas Pioneer Partner"

Next post

Tarif EU Terhadap EV China Capai 38.1%

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *