Motosikal / Skuter / Roda

MODENAS Mulakan Eksport Motosikal Ke China

Kejayaan MODENAS dan Kawasaki dalam Perkongsian Strategik

Motosikal dan Enjin Nasional Sdn Bhd (MODENAS), anak syarikat DRB-HICOM Berhad, meraikan pencapaian bersejarah apabila mula mengeksport Kawasaki ZX-6R yang dipasang di kilangnya di Gurun ke China. Acara ini menandakan kejayaan MODENAS dan menonjolkan perkongsian kukuh dengan Kawasaki yang telah berusia lebih 30 tahun. MODENAS adalah satu daripada hanya dua syarikat bukan Kawasaki di dunia yang menghasilkan motosikal untuk jenama ini.

Ketua Pegawai Eksekutif MODENAS, Roslan Roskan, menandakan pencapaian penting ini dengan upacara penutupan empat kontena yang mengandungi 112 unit motosikal eksport. Turut hadir adalah Badrol Ghazali, Ketua Jabatan Cukai Dalam Negeri, Jabatan Kastam Diraja Malaysia Negeri Kedah, dan Lee Hock Ben, Ketua Kawalan Kemudahan dan Kemudahan, Jabatan Kastam Diraja Malaysia Negeri Kedah, serta anggota pengurusan Jabatan Kastam Diraja Malaysia Negeri Kedah dan MODENAS.

“Pencapaian hari ini bukan sahaja menandakan kekuatan dan kedalaman perkongsian kami dengan Kawasaki tetapi juga menegaskan keupayaan dan kemahiran pembuatan MODENAS serta komitmen tenaga kerja kami,” kata Roslan. “Kerjasama strategik antara MODENAS dan Kawasaki telah mengembangkan penawaran produk kedua-dua jenama kami serta memudahkan pertukaran teknologi, mengukuhkan rangkaian dan membuka jalan untuk memasuki pasaran baharu. Semua ini pastinya telah menyumbang kepada pertumbuhan dan kejayaan bersama kami,” tambahnya.

Eksport motosikal ke China bertepatan dengan ulang tahun ke-50 penubuhan hubungan diplomatik antara Malaysia dan Republik Rakyat China, menonjolkan kepentingan kerjasama perniagaan dan hubungan jangka panjang antara kedua-dua negara. Dalam acara tersebut, MODENAS turut berkongsi proses pemasangan rapi ZX-6R yang menampilkan teknologi canggih Kawasaki. Pemilihan MODENAS oleh Kawasaki sebagai kilang pilihan di Asia Tenggara untuk ZX-6R menegaskan kualiti pengeluaran, kecekapan kos dan prestasi penghantarannya.

Pada September 2023, kilang MODENAS di sini menjalani audit ketat yang dikendalikan oleh Pusat Pensijilan Kualiti China (CQC) dan telah disahkan secara rasmi sebagai kilang yang mampu menghasilkan produk untuk dieksport ke China. Pensijilan ini adalah tambahan kepada pengiktirafan kecekapan yang diberikan oleh Kawasaki kepada MODENAS.

Tentang MODENAS

Motosikal dan Enjin Nasional Sdn Bhd atau lebih dikenali sebagai MODENAS, adalah syarikat Malaysia yang mereka bentuk, membangun dan mengeluarkan motosikal. Syarikat ini ditubuhkan pada tahun 1995 dan mengeluarkan motosikal Modenas pertama pada November 1996 yang dinamakan Kriss110, model moped. Operasinya berpusat di sebuah bandar kecil di Gurun, Kedah, Malaysia. Lambang syarikat adalah siluet Gunung Jerai yang terkenal, yang boleh dilihat dengan jelas dari kilang.

Kumpulan MODENAS

Dengan pelaburan sebanyak RM100 juta, projek MODENAS adalah salah satu projek yang disiapkan dengan pantas dalam kumpulan DRB-HICOM. Pembinaan bangunan dan infrastruktur disiapkan pada Mei 1996, dalam tempoh sembilan bulan dari majlis pecah tanah yang diadakan pada Ogos 1995. Pada Jun 1996, unit perintis pertama dilancarkan dari fasiliti pemasangan. Kepentingan majoriti syarikat dipegang oleh DRB-HICOM dengan pegangan ekuiti 70% dan 30% oleh Kawasaki Heavy Industries (KHI) Jepun. KHI telah menjadi pemegang saham MODENAS sejak penubuhan jenama pada tahun 1995. Motosikal MODENAS diedarkan oleh anak syarikat milik penuhnya, Edaran MODENAS Sdn Bhd atau juga dikenali sebagai EMOS.

Tentang DRB-HICOM

DRB-HICOM Berhad adalah salah satu kumpulan syarikat terkemuka di Malaysia dengan perniagaan teras dalam sektor Automotif, Aeroangkasa & Pertahanan, Perbankan, Perkhidmatan Pos dan Hartanah. Dengan 89 syarikat aktif di bawah kumpulan ini dan lebih 44,000 pekerja, DRB-HICOM terus menambah nilai dan memacu pembangunan negara.

Terus-Terang

Kami melihat eksport Kawasaki ZX-6R ke China oleh MODENAS sebagai langkah strategik yang memperkukuh hubungan dua hala Malaysia-China. Ia juga membuktikan keupayaan MODENAS dalam memenuhi standard tinggi yang ditetapkan oleh Kawasaki. Walau bagaimanapun, untuk terus maju, MODENAS perlu mengekalkan kecekapan dan kualiti pengeluaran yang tinggi dalam menghadapi persaingan global.

Previous post

Kerjasama Cemerlang Dalam Dunia EV: smart Malaysia dan Universiti Wollongong Malaysia

Next post

Pesta Jualan Mega Pertengahan Tahun Ingress Swede Automobile

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *