Bisnes

Subaru Mengakhiri Operasi di Asia Tenggara

Penutupan Kilang CKD: Strategi Subaru Menghadapi Persaingan Automotif China?

Subaru dan Tan Chong International Limited (TCIL) mengumumkan penamatan pemasangan kenderaan di Asia Tenggara. Persaingan daripada jenama China menyebabkan perubahan strategi ini.

Pada 24 Mei, Bursa Saham Hong Kong melaporkan bahawa Tan Chong International Limited (TCIL) dan Subaru Corporation akan menamatkan pemasangan semua kenderaan Subaru di Asia Tenggara. Mulai sekarang, semua kenderaan Subaru akan diimport sepenuhnya dari Jepun.

Langkah ini diambil berikutan penurunan jualan Subaru di rantau ini, yang telah dsf.my ramalkan dan laporkan beberapa bulan lalu. Tanda-tanda awal masalah ini muncul apabila beberapa pengedar Subaru yang terkenal mula mengurangkan operasi mereka dan menutup cawangan.

Walaupun Subaru terkenal dengan teknologi pemanduan semua roda simetri, sistem keselamatan EyeSight, dan enjin ‘Boxer’ yang ikonik, mereka tidak mampu bersaing dengan jenama Jepun, Korea, dan terutama sekali China yang menawarkan harga lebih rendah.

Kilang pemasangan Tan Chong Subaru Automotive Thailand (TCSAT) yang dibuka secara rasmi pada 23 April 2019 adalah usaha sama antara Subaru Corporation dan TCIL. Ketika itu, kilang ini adalah kilang pemasangan Subaru kedua di luar Jepun, selepas kemudahan di Lafayette, Indiana, Amerika Utara.

Pada ketika itu, jualan Subaru meningkat pesat dengan populariti model Forester dan XV, dengan 23,000 unit terjual di negara-negara ASEAN. Loji ini direka untuk menggandakan jualan Subaru di ASEAN kepada 50,000 unit menjelang 2025.

Namun, semua ini berubah apabila ‘gelombang’ automotif China mula menyerang ASEAN secara agresif pada tahun 2022. Thailand adalah yang pertama melihat peningkatan jenama China seperti Haval, Great Wall Motors, MG, dan BYD. Gelombang ini kemudiannya merebak ke Indonesia, Malaysia, dan Filipina.

Bagi peminat lama Subaru di Malaysia, mereka pasti ingat bahawa dahulu Subaru hanya menjual unit import sepenuhnya, seperti Impreza WRX dan STI. Pada masa itu, hanya 99 unit terjual dalam setahun. Kemudian, Subaru memperkenalkan pemasangan tempatan untuk model XV yang popular pada 2012, meningkatkan jualan sehingga lebih 5,000 unit beberapa tahun lalu. Kejayaan ini turut merangkumi model Forester yang dipasang secara tempatan pada awal 2016.

Penting untuk diperhatikan bahawa perniagaan Subaru di ASEAN dikendalikan oleh keluarga Tan Chong yang berpangkalan di Singapura, dan bukan keluarga Tan Chong yang berpangkalan di Malaysia (Edaran Tan Chong Motor).

Terus-Terang

Kami melihat langkah Subaru ini sebagai satu keputusan yang sukar tetapi perlu. Pasaran automotif di ASEAN semakin kompetitif dengan kemunculan jenama-jenama China yang menawarkan harga lebih rendah dan teknologi yang bersaing. Subaru perlu menyesuaikan strategi mereka untuk kekal relevan dan berdaya saing dalam industri yang pesat berubah ini. Keputusan untuk menghentikan operasi pemasangan tempatan mungkin memberikan ruang bagi mereka untuk menumpukan usaha pada aspek lain seperti meningkatkan kualiti dan inovasi produk.

Previous post

Chery Auto Malaysia: Pencapaian 10,000 Kenderaan Terpasang

Next post

Tesla Menarik Balik 125,000 Kereta di Amerika Utara

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *