Berita Auto

Audi A5 Baharu Menggantikan Audi A4 – Bodi Lain Dihentikan

Audi memperkenalkan model baharu A5 yang menggantikan A4, memperkemaskan rangkaian produk mereka.

Transformasi Model Audi: Penamat Untuk Beberapa Model

Audi telah mengalami banyak perubahan sejak skandal Dieselgate dan peralihan kepada kenderaan elektrik. Minggu lalu, Audi mengumumkan bahawa pengeluaran Q8 e-tron dan Q8 Sportback e-tron akan dihentikan lebih awal akibat permintaan yang rendah, mungkin menandakan penutupan kilang mereka di Belgium. Minggu ini, jenama empat gelang ini telah menghentikan enam model dan menggabungkannya menjadi dua model baharu.

Apa Itu Audi A5 Baharu?

Model terbaru yang diperkenalkan ialah Audi A5, yang merupakan nama baru dalam rangkaian produk Audi. Sebelum ini, A5 dengan empat pintu dikenali sebagai A5 Sportback, namun kini terdapat perubahan besar. Pertama, nama A5 kini tidak lagi disertai dengan suffix seperti Sportback, Coupé atau Cabriolet. Kedua, reka bentuk bodinya telah berubah.

Reka bentuk Sportback didefinisikan oleh bumbung yang condong, pintu belakang yang mengangkat kaca belakang dan penutup but sebagai satu unit, dan tingkap tanpa bingkai untuk semua empat pintu. Dalam iterasi terbaru ini, A5 tersedia sebagai “Sedan” dan “Avant” (wagon) dan kedua-duanya tidak mempunyai tingkap tanpa bingkai dan bumbung yang kurang agresif namun masih mengekalkan reka bentuk “5-pintu” dengan susun atur pintu belakang.

Menggabungkan Peranan Model A4 dan A5 Sportback

Audi telah mencipta reka bentuk sedan 5-pintu yang baharu untuk A5 bagi menggabungkan peranan A4 yang dihentikan dan A5 Sportback. Kenderaan ini diperkenalkan di atas casis baharu yang dikenali sebagai Premium Platform Combustion (PPC). Ini juga membantu menjelaskan penamaan semula rangkaian model. Revisi nama model Audi terkini menunjukkan bahawa model bernombor ganjil menandakan kenderaan pembakaran/hibrid sementara model bernombor genap dikhaskan untuk kereta elektrik sepenuhnya.

Varian Baharu Audi A5

Pada pelancaran, terdapat empat varian keluarga Audi A5. Model asas ialah A5 Sedan dan A5 Avant. Model prestasi adalah S5 Sedan dan S5 Avant. Semua versi dilengkapi dengan sistem hibrid ringan dengan motor elektrik 24PS pada output transmisi dan sistem elektrik onboard 48V yang membolehkan pemanduan elektrik terhad.

Berikut adalah beberapa pilihan enjin:

A5 Models:

  • 2.0 TDI 204PS pacuan roda depan atau semua roda
  • 2.0 TFSI 150PS pacuan roda depan
  • 2.0 TFSI 204PS pacuan roda depan atau semua roda

S5 Models:

  • 3.0L V6 TFSI 367PS pacuan semua roda

Transmisi automatik dual-clutch disediakan untuk A5 sementara S5 mendapat transmisi S tronic dual-clutch yang diperkuat serta diferensial sport quattro dengan pemvektoran tork.

Frankly Speaking

Terus-Terang, pengenalan Audi A5 baharu ini menunjukkan usaha Audi untuk menyederhanakan rangkaian produk mereka dan menumpukan pada model yang lebih relevan dengan pasaran semasa. Penamatan model yang tidak mendapat sambutan adalah langkah yang bijak dalam mengurangkan kos dan meningkatkan kecekapan. Walau bagaimanapun, cabaran terbesar bagi Audi adalah memastikan model baharu ini dapat memenuhi jangkaan pelanggan dalam segmen premium yang sangat kompetitif. Kami berharap strategi ini akan membuahkan hasil dan memberikan pengalaman pemanduan yang lebih baik kepada pengguna.

Previous post

Perang Harga Trak Pikap Akan Bermula di Malaysia

Next post

Dunia Automotif Kehilangan Pereka Ikonik BMW dan Rolls-Royce

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *