Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Generasi Baru MG HS Dilancarkan Di UK

MG HS: Gabungan Gaya dan Teknologi Terbaru, Kini dengan Reka Bentuk Lebih Menarik dan Kabin Luas

MG HS telah menjadi salah satu model terlaris dalam barisan kenderaan di UK, dan minggu ini di Goodwood Festival of Speed, generasi baru model ini telah dilancarkan. MG HS terbaru ini hadir dengan pilihan enjin petrol dan hibrid plug-in, menawarkan ciri-ciri baru, ruang kabin yang lebih luas, serta gaya yang lebih menarik.

MG HS generasi baru ini mempunyai jarak roda yang lebih panjang dan penampilan yang lebih sofistikated. Kabin yang lebih luas dan proporsi luaran yang diubah dengan overhang yang lebih pendek, garis bahu yang meningkat dan rumah kaca yang ramping. MG HS ini lebih lebar, lebih panjang tetapi sedikit lebih pendek, dengan jarak roda yang lebih panjang.

Gril depan mengikut bahasa reka bentuk MG yang pertama kali dilihat pada MG3 dengan lampu depan yang lebih ramping dihubungkan oleh panel hitam tengah. Di belakang, lampu LED dihubungkan oleh motif tengah dengan bentuk X untuk tanda cahaya. MG HS Trophy yang lengkap sepenuhnya dilengkapi dengan roda aloi potongan berlian 19″, pintu belakang berkuasa dan fungsi Vehicle-to-Load.

Lima pilihan warna termasuk White Pearl, Black Pearl, Sterling Silver Metallic, Hampstead Grey Metallic, dan Dynamic Red Tri-coat.

Di dalamnya, MG HS terbaru ini mempunyai dua paparan 12.3″ dengan Android Auto dan Apple CarPlay. Ciri-ciri lain termasuk kamera pandang keliling 360 darjah, tempat duduk pemandu berkuasa dengan pelarasan lumbar, sistem audio 8-pembesar suara, pengecas telefon pintar tanpa wayar, serta tema cahaya dan gelap, dan tiga mod untuk paparan. Anda juga mendapat stereng tiga jejari baru, gear shifter gaya “shuttle” baru. Ruang but juga telah diperluaskan kepada 507L, peningkatan sebanyak 44L. Terdapat juga ruang tambahan dalam kabin. Anda mendapat upholsteri gaya kulit hitam pada HS Trophy dengan pilihan warna tan.

MG HS SE 1.5T berkuasa petrol bermula pada harga hanya £24,995 manakala MG HS Trophy PHEV tertinggi pada £33,995. Ini diterjemahkan kepada kira-kira RM150,000 hingga RM205,000 sebelum duti eksais dan cukai import. Oleh kerana ia bukan kenderaan elektrik bateri, ia akan dikenakan cukai tersebut kepada tahap tertentu. Kami tidak fikir MG Malaysia akan berminat membawa MG HS baru ini buat masa sekarang kerana mereka mempunyai kelebihan cukai yang besar untuk kenderaan elektrik dan HS kekal sebagai model petrol/PHEV.

Model PHEV menggabungkan enjin petrol 1.5L 142PS dengan motor elektrik 154kW, membolehkan masa 0-100km/j hanya dalam 6.8 saat. Set-up ini dilengkapi dengan bateri 24.7kWh dan penjana 67kW untuk membolehkan pemanduan elektrik sepenuhnya sehingga 120km. Model petrol tulen hadir dengan enjin turbocharged 1.5L yang menghasilkan 169PS dan 275Nm tork. Kereta ini bergerak dari 0-100km/j dalam 9.4 saat. Yang menariknya, ia datang dengan transmisi manual 6-kelajuan sebagai standard tetapi boleh dinaik taraf kepada transmisi automatik dual-clutch 7-kelajuan.

Terus-Terang, MG HS baru ini menawarkan banyak peningkatan dari segi gaya dan teknologi. Namun, dengan kelebihan cukai untuk kenderaan elektrik di Malaysia, kami berpendapat MG Malaysia akan terus memberi tumpuan kepada model elektrik mereka. Pengguna yang mencari gabungan enjin petrol dan hibrid plug-in mungkin akan terlepas pandang model ini, tetapi ia tetap menawarkan pakej yang mengagumkan bagi pasaran yang memerlukan.

Previous post

Betulkah Separuh Pemilik EV AS Mahu Kembali Ke Enjin ICE?

Next post

Fiat Grande Panda Baharu: Ikon Itali Kembali

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *