Berita Auto

Kia K4 2025: Adakah Malaysia Akan Menerimanya?

Sedan Kompak Dengan Teknologi Terkini dan Prestasi Luar Biasa

Kia baru-baru ini memperkenalkan K4 2025 di Pameran Auto Antarabangsa New York 2024, menandakan generasi keempat sedan kompak ini. K4 dijangka melebihi jangkaan pelanggan dengan teknologi canggih dan prestasi yang dipertingkatkan. Model ini menekankan keluasan, menawarkan ruang kepala dan kaki belakang terbaik dalam kelasnya, serta pilihan enjin turbocharged dan suspensi belakang multi-link standard untuk pengendalian responsif, terutamanya pada varian GT-Line.

Steven Center, COO dan EVP Kia Amerika, menekankan peranan K4 dalam menyediakan sedan sporty dengan ciri-ciri terkini, selari dengan strategi Kia untuk memenuhi kehendak pelanggan dalam segmen kompak yang kompetitif. Antara ciri utama termasuk Apple CarPlay dan Android Auto tanpa wayar, serta kokpit paparan berbilang segmen hampir 30 inci yang menawarkan sambungan dan keterlihatan yang dipertingkatkan, termasuk suapan kamera.

K4 akan debut di Amerika Syarikat pada akhir 2024 dalam lima tahap trim: LX, LXS, EX, GT-Line, dan GT-Line Turbo. Dari segi reka bentuk, K4 menonjol dengan perkadaran berani di bawah falsafah reka bentuk “Opposites United” Kia, menggabungkan garis bumbung fastback dengan stance yang lebar untuk penampilan visual yang menarik. Lampu depan dan lampu belakang LED yang berorientasikan menegak dan ruang bagasi yang luas menambahkan lagi daya tarikan sedan ini.

Di dalamnya, K4 meningkatkan standard dengan kokpit luas yang menampilkan instrumen digital bersepadu, yang pertama dalam kelasnya. Sistem Connected Car Navigation Cockpit (ccNC) yang berasal dari model andalan EV9 Kia, merangkumi hampir 30 inci dan menyokong kemas kini OTA. K4 juga memperkenalkan Kunci Digital 2.0 dengan Ultra Wideband, membolehkan akses kenderaan maya melalui peranti pintar yang serasi.

Dari segi enjin, pilihan yang ditawarkan termasuk enjin 2.0-liter standard yang menghasilkan 147hp dengan transmisi IVT, dan enjin 1.6-liter turbocharged pilihan yang menghasilkan 190hp dipadankan dengan transmisi automatik 8-kelajuan, eksklusif untuk model GT-Line Turbo. K4 menumpukan pada pengurangan bunyi dan getaran dengan ciri-ciri seperti cermin depan akustik.

Dari segi keselamatan, K4 mengintegrasikan suite ADAS terkini Kia dengan ciri standard seperti Intelligent Speed Limit Assist (ISLA) dan Lane Keeping Assist (LKA), serta sistem canggih pilihan seperti Forward Collision Avoidance 2 (FCA-2) dan Highway Driving Assist 2 (HDA-2). Tambahan lagi, peningkatan keselamatan termasuk lapan beg udara dan ciri pilihan seperti Blind-Spot Collision Avoidance Assist (FCA-BCA) dan Surround-View Monitor (SVM). K4 akan memasuki pasaran AS disokong oleh liputan waranti yang luas selama 10 tahun atau 100,000 batu, menekankan kebolehpercayaan dan keyakinan pelanggan.

Frankly Speaking

Terus-terang, pengenalan Kia K4 2025 memang menarik perhatian. Namun, persoalannya adalah sama ada pasaran Malaysia bersedia menerima model sedan ini. Meskipun menawarkan teknologi canggih dan reka bentuk menarik, trend semasa menunjukkan minat yang tinggi terhadap SUV dan crossover di Malaysia. Kami perlu mempertimbangkan faktor ini sebelum Kia memutuskan untuk melancarkan K4 di sini. Jika diterima, K4 perlu bersaing hebat dengan model lain dalam segmen yang sama yang sudah kukuh di pasaran tempatan.

Previous post

JAECOO J7: Definisi Baru Kemewahan Mampu Milik di Malaysia

Next post

Volvo Cars Raih Kejayaan Keuntungan SEK 8.2 Bilion

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *