Keselamatan / Awas

Komitmen Mercedes-Benz Malaysia dalam Latihan Kecemasan EV Bersama Bomba

Memperkukuh Kesiapsiagaan Kecemasan EV: Usaha Mercedes-Benz Malaysia dan Bomba Malaysia

Mercedes-Benz Malaysia mengukuhkan kesiapsiagaan kecemasan EV dengan kerjasama Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (Bomba), dengan menawarkan latihan pengurusan kecemasan EV.

Kuala Lumpur, 16 Julai 2024 – Mercedes-Benz Malaysia bertekad untuk menyokong aspirasi negara dalam menjadi hab Kenderaan Cekap Tenaga (EEV). Melalui latihan komprehensif yang diadakan di Akademi Latihan canggih mereka di Puchong, Selangor, Mercedes-Benz Malaysia memperkasakan pasukan Bomba dengan pengetahuan dan kemahiran penting dalam menangani kecemasan berkaitan Kenderaan Elektrik (EV).

Seiring peningkatan penggunaan EV di Malaysia, keperluan untuk penyelamat kecemasan yang terlatih dalam menguruskan insiden berkaitan EV semakin penting. Program Orientasi Pemacu Elektrifikasi: Pasukan Penyelamat dan Bomba direka untuk memenuhi keperluan ini dengan menyediakan maklumat penting tentang teknologi dalam kenderaan elektrik dan amalan terbaik industri dalam menangani EV dalam pelbagai senario mencabar.

CEO & Presiden Mercedes-Benz Cars Malaysia, Amanda Zhang, menekankan kepentingan program ini dengan menyatakan, “Kami berbesar hati untuk bekerjasama rapat dengan pasukan Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia selama ini untuk mewujudkan dan mengekalkan sistem sokongan yang penting, yang mencipta ekosistem kondusif untuk EEV dan pemandu. Inisiatif ini menekankan komitmen Mercedes-Benz Malaysia terhadap keselamatan awam dengan melengkapkan pasukan penyelamat dengan pengetahuan dan alat yang diperlukan untuk menguruskan kecemasan EV. Ini bukan sahaja meningkatkan keselamatan penyelamat dan penumpang kenderaan tetapi juga meminimumkan masa respons dan memaksimumkan kecekapan operasi.”

Lebih 40 anggota Bomba menyertai latihan yang merangkumi aspek teori serta pengalaman praktikal untuk menguruskan insiden kenderaan elektrik dengan selamat. Latihan ini termasuk pengenalan model EV, pengendalian kenderaan bertegangan tinggi dan bateri, penggunaan pengimbas bateri, aplikasi selimut api, protokol kecemasan, dan penggunaan Aplikasi Mercedes-Benz Rescue Assist.

Menurut PgKB I Mohd Tilmizi bin Mustapa, “Dengan peningkatan mobiliti elektrik, terdapat keperluan mendesak untuk memahami dan memanfaatkan potensi serta cabaran pemanduan EV. Penting untuk penyelamat kecemasan dilatih mengenai prosedur keselamatan untuk mengendalikan kenderaan bertegangan tinggi dan bateri serta menggunakan pengimbas bateri untuk menilai keadaan bateri. Selain itu, mengenal pasti pelbagai model EV dan komponen spesifik mereka termasuk teknik pemotongan untuk operasi penyelamatan adalah penting. Latihan khusus ini mengurangkan risiko semasa insiden dan meningkatkan kecekapan serta keselamatan pasukan kami, membolehkan mereka menguruskan situasi dengan berkesan sambil meminimumkan bahaya kepada diri sendiri dan orang awam.”

Latihan praktikal juga diberikan mengenai Aplikasi Mercedes-Benz Rescue Assist yang membolehkan penyelamat mengakses maklumat kenderaan kritikal dengan cepat. Dengan mempelajari cara mencari dan mengimbas kod QR, pasukan penyelamat boleh memperoleh data spesifik kenderaan dengan segera walaupun dalam senario di mana kod QR tidak dapat diakses. Akses maklumat yang cepat ini boleh menjadi sangat penting dalam situasi kecemasan yang sensitif masa.

Naib Presiden Perkhidmatan Pelanggan Mercedes-Benz Cars Malaysia, Edmin Naidoo, mengulangi komitmen syarikat dengan menyatakan, “Di Mercedes-Benz Malaysia, semua pakar teknikal kami di pusat servis yang dibenarkan dilatih dan berkualifikasi tinggi untuk mengendalikan komposisi kompleks EV. Tahap kepakaran ini membezakan kami, memastikan pelanggan kami menerima standard keselamatan dan perkhidmatan tertinggi. Memperluaskan kepakaran ini kepada Bomba sejajar dengan komitmen kami untuk menegakkan standard keselamatan dan perkhidmatan tertinggi.”

Keselamatan kekal sebagai teras etos Mercedes-Benz. Inisiatif ini menegaskan dedikasi Mercedes-Benz Malaysia dalam bekerjasama dengan pihak berkepentingan utama untuk meningkatkan keselamatan awam dan menyokong peralihan negara ke arah masa depan automotif yang lestari. Dengan berkongsi kepakaran dan sumbernya, Mercedes-Benz Malaysia bertujuan untuk menyumbang kepada pembangunan ekosistem respons kecemasan yang bersedia dan cekap, memastikan keselamatan dan kesejahteraan komuniti ketika teknologi automotif berkembang.

Terus-Terang

Terus-terang, inisiatif Mercedes-Benz Malaysia ini tidak hanya mencerminkan komitmen mereka terhadap keselamatan awam tetapi juga membuktikan peranan mereka dalam menyokong aspirasi negara untuk menjadi hab EEV. Latihan khusus ini jelas menunjukkan kesungguhan mereka dalam memastikan keselamatan pasukan penyelamat dan pengguna kenderaan elektrik. Namun, usaha ini perlu diikuti dengan langkah-langkah praktikal lain yang menyeluruh untuk memastikan keberkesanannya di lapangan.

Previous post

Destinasi Wajib Konvoi Motosikal di Semenanjung Malaysia

Next post

Zeekr 7X: Pesaing Terbaru Tesla Model Y

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *