Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Volkswagen Bakal Perkenal 11 EV Baru di Singapura, Adakah Malaysia Akan Menyusul?

Volkswagen Memacu Kehadiran EV di Singapura: Impak dan Harapan untuk Pasaran Malaysia

Volkswagen Group Singapura baru-baru ini memperkenalkan pelbagai model kenderaan elektrik (EV) terbaru di acara Volkswagen Electric City yang berlangsung dari 11 hingga 12 Mei 2024. Acara eksklusif ini diadakan di bilik pameran Volkswagen di Alexandra Road, menampilkan rangkaian model dari Volkswagen, Skoda, dan Cupra, jenama prestasi dari Seat.

Pelancaran Model EV Baru

Volkswagen Group Singapura mempercepatkan usaha untuk memperkenalkan 11 model baru dari barisan VW, termasuk ID.4 yang bergaya dan ID. Buzz yang luas, yang masih belum debut di Malaysia. Acara ini menekankan impak kenderaan ini terhadap landskap EV di Singapura. Adakah rakyat Malaysia juga akan menerima kenderaan ini?

Acara ini juga menandakan pelancaran tujuh model elektrik dari Volkswagen dan Skoda, dengan empat model EV tambahan dari Volkswagen dan Cupra. Model utama termasuk ID.4 dan ID.5, kedua-duanya SUV yang dikuasakan oleh satu motor elektrik yang menghasilkan 282bhp dan 545Nm tork kepada roda belakang.

Prestasi dan Spesifikasi

ID.4 mampu memecut dari 0-100 km/j dalam masa 6.7 saat dan menawarkan jarak pemanduan sehingga 550km, manakala reka bentuk aerodinamik Volkswagen ID.5 membolehkannya mencapai sehingga 556km. Kedua-dua model menyokong pengecasan DC sehingga 135kW, membolehkan pengecasan 10 hingga 80 peratus dalam 33 minit.

Bagi pilihan yang lebih sporty, ID.4 GTX dan ID.5 GTX tersedia, menampilkan motor elektrik berkembar yang meningkatkan kuasa kepada 335bhp dan mengurangkan masa 0-100 km/j kepada 5.4 saat. Model-model ini boleh menerima kelajuan pengecasan yang lebih tinggi sebanyak 175kW, mengurangkan masa pengecasan 10 hingga 80 peratus kepada 26 minit.

Model Masa Depan

Selain itu, Volkswagen Electric City turut memperkenalkan model-model yang akan datang, termasuk ID. Buzz, MPV yang diinspirasikan retro menyerupai Volkswagen Type 2, tersedia dalam konfigurasi untuk lima, enam, atau tujuh penumpang. Generasi kedua ID.3 hatchback juga dipamerkan, dilengkapi dengan bateri 58kWh yang menawarkan jarak pemanduan sehingga 500km.

Pengunjung juga melihat ID.7, model elektrik utama Volkswagen dengan paparan kepala augmented reality dan jarak pemanduan sehingga 615km.

Harapan untuk Pasaran Malaysia

Dengan begitu ramai rakyat Malaysia yang menggilai EV, adakah kumpulan Volkswagen akan memperkenalkan mana-mana atau semua 11 EV ini di Malaysia juga? Sekurang-kurangnya 1 atau 2 dijangka hadir di sini, manakala selebihnya masih belum diketahui.

Terus-Terang

Kami mengharapkan kemasukan model-model ini ke pasaran Malaysia dengan penuh minat. Kenderaan elektrik kini menjadi tumpuan global dalam usaha mengurangkan jejak karbon dan meningkatkan kecekapan tenaga. Namun, terdapat cabaran seperti infrastruktur pengecasan yang perlu ditingkatkan di Malaysia untuk menyokong penggunaan EV secara meluas. Jika Volkswagen berjaya membawa model-model ini ke Malaysia, ia pasti akan menjadi lonjakan besar dalam industri automotif tempatan.

Previous post

Ekonomi China Perlahan, Adakah Negara Lain Turut Terjejas?

Next post

Pecah Masuk Kereta di Stesen LRT Awan Besar: Mengapa Ia Berlaku?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *