Berita Auto

Fang Cheng Bao 5: SUV Lasak Mewah dengan Kuasa Hibrid

Fang Cheng Bao 5, subjenama BYD, memperkenalkan SUV mewah lasak yang menggabungkan kekuatan dan enjin hibrid berkuasa tinggi, direka untuk menakluk sebarang jenis permukaan jalan.

Fang Cheng Bao, subjenama baharu di bawah BYD, telah melancarkan SUV mewah lasak terbaharu mereka, Fang Cheng Bao 5. Dibangunkan dengan Platform Hibrid Super Mod Dual Off-road (DMO) BYD yang canggih, kenderaan ini menggabungkan reka bentuk dan teknologi terkini untuk menawarkan pengalaman pemanduan yang tiada tandingan.

Apa yang membezakan Bao 5 daripada yang lain adalah reka bentuk uniknya, hasil karya Wolfgang Egger, seorang pereka Jerman yang terkenal dengan karyanya di Alfa Romeo, Audi, dan Lamborghini. Profil kotak ala Jeep Wrangler pada SUV ini bukan sahaja menonjolkan ketegasannya, malah mencerminkan bahasa reka bentuk yang semakin popular dalam kalangan pengeluar kenderaan China sejak tahun 2021.

Namun, Bao 5 bukan sekadar tentang rupa—ianya juga mengenai kuasa. Ia dilengkapi dengan enjin turbocharged 1.5-liter yang menghasilkan 192 hp dan 273 Nm tork, dipadankan dengan transmisi berubah berterusan elektronik (CVT). Susunan ini diperkukuh lagi dengan dua motor elektrik, satu di hadapan dan satu di belakang, yang menyumbang kepada keluaran sistem gabungan sebanyak 677 hp dan 760 Nm tork. Kuasa ini membolehkan SUV ini memecut dari 0 hingga 100 km/j dalam masa hanya 4.8 saat.

Bateri SUV ini, unit fosfat besi lithium (LFP) Blade dengan kapasiti 31.8 kWh, menyediakan jarak pemanduan elektrik sejauh 125 km di bawah piawaian CLTC. Selain itu, bateri ini menyokong pengecasan pantas DC hingga 100 kW, yang membolehkan pengecasan dari 30% hingga 80% dalam masa hanya 16 minit. Dengan jarak penuh sehingga 1,200 km, Bao 5 dibina untuk perjalanan singkat dan jauh.

Di dalam, Bao 5 tidak mengecewakan. Ia dilengkapi dengan kluster instrumen digital 12.3 inci, skrin sentuh sisi penumpang 12.3 inci, dan skrin sentuh tengah 15.6 inci, memastikan pemandu dan penumpang mendapat hiburan dan maklumat yang mencukupi.

Di China, Bao 5 dijual pada harga antara RM190,000 hingga RM225,000, menjadikannya sebaris dengan SUV mewah Jepun dan Korea. Walau bagaimanapun, pesaing utamanya adalah Great Wall Motor TANK 300, yang telah pun mendapat sambutan di Malaysia, dijual pada harga sekitar RM250,000.

Frankly Speaking:

Terus-Terang, Fang Cheng Bao 5 menunjukkan strategi BYD untuk menguasai segmen SUV lasak dengan penawaran hibrid yang menarik. Walaupun ia berdepan persaingan sengit daripada TANK 300, Bao 5 menonjol dengan gabungan kuasa, teknologi, dan reka bentuknya. Persoalan besar yang masih tinggal—adakah model ini akan dihasilkan di kilang BYD di Thailand, Indonesia, atau mungkin Malaysia? Hanya masa yang akan menentukan, namun Fang Cheng Bao 5 jelas telah memperkukuhkan kedudukan BYD dalam pasaran automotif global.

GALERI

Previous post

Dongfeng Box: SUV Elektrik Chic Bakal Dilancarkan di Malaysia

Next post

Harapan BMW M5 Touring 2024 ke Malaysia: Adakah Kita Bakal Melihatnya di Jalan Raya Kita?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *