Gaya Hidup / Lifestyle

Huawei Pecut Transformasi Digital Rantaian Automotif Malaysia

Huawei Malaysia mempercepat integrasi teknologi digital dalam sektor automotif negara, menyokong inisiatif kenderaan elektrik dan pembuatan pinta.


Kuala Lumpur, 28 Ogos 2024 – Huawei Malaysia terus memperkukuhkan kedudukannya sebagai peneraju dalam menyediakan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) yang canggih, dengan memberi tumpuan pada transformasi digital dalam rantaian nilai automotif di Malaysia. Pada Simposium Eksekutif Industri Automotif Malaysia yang dihoskan oleh Huawei Technologies (Malaysia) Sdn Bhd baru-baru ini, syarikat itu menonjolkan usaha gigih dalam mempercepatkan integrasi teknologi awan dan kenderaan terhubung pintar ke dalam sektor kenderaan elektrik (EV) dan pembuatan pintar.

Dalam ucapan aluannya, Andy Wei, Naib Presiden Huawei Cloud di Malaysia, memuji dasar-dasar kerajaan Malaysia yang beliau katakan telah menjadi pemacu utama industri automotif di negara ini. Beliau juga menyambut baik rancangan kerajaan untuk memasang 10,000 titik pengecasan EV menjelang tahun 2025, satu langkah penting ke arah memperkukuhkan infrastruktur yang diperlukan untuk menyokong pertumbuhan kenderaan tenaga baru.

Menurut Andy Wei, “Untuk mencapai matlamat ini, kita perlu menangani beberapa cabaran utama, terutama kekurangan infrastruktur yang mencukupi untuk menyokong kemajuan Malaysia dalam kenderaan tenaga baru seperti pengecasan EV yang meluas. Kami juga perlu mengintegrasikan teknologi pengkomputeran awan dan IoT serta memupuk kolaborasi yang lebih erat dalam rantaian bekalan automotif.”

Huawei Malaysia telah menunjukkan komitmen yang kuat untuk menangani keperluan infrastruktur bagi pembuatan pintar dengan menawarkan penyelesaian industri automotif pintar yang maju. Sesi perbincangan terperinci bertajuk ‘Sambungan Pintar di Awan: Satu Langkah Lebih Pantas dengan Huawei Cloud’ dan ‘HMS untuk Kereta: Penyelesaian Pintar Automasi Global’ memberi tumpuan kepada bagaimana perkhidmatan awan boleh memacu inovasi dalam industri automotif.

Simposium ini turut menampilkan penceramah terkemuka lain yang membincangkan pelbagai topik berkaitan rantaian nilai automotif, termasuk prospek industri automotif Malaysia yang dibentangkan oleh Federation of Motor & Credit Companies Association of Malaysia (FMCCAM), serta peranan Malaysia dalam rantaian bekalan automotif global yang dibentangkan oleh Geely Auto.

Dengan Malaysia berusaha mencapai sasaran EV yang ditetapkan dalam Low Carbon Mobility Blueprint (LCMB) dan National Energy Transition Roadmap (NETR), kerjasama strategik antara Huawei Malaysia dan perusahaan tempatan adalah kritikal untuk menyediakan tulang belakang digital yang penting bagi menyokong keseluruhan ekosistem EV dari pembuatan hingga logistik dan infrastruktur.

Frankly Speaking

Terus-terang, kami berpendapat bahawa usaha Huawei Malaysia dalam mempercepatkan transformasi digital dalam industri automotif negara ini amatlah diperlukan untuk memastikan Malaysia kekal kompetitif di peringkat global. Namun, penting bagi kita untuk melihat bagaimana kerjasama strategik dan penyelesaian teknologi ini dapat benar-benar memberikan impak yang signifikan terhadap pembangunan industri ini dalam jangka masa panjang. Langkah-langkah yang lebih holistik diperlukan untuk memastikan bahawa keseluruhan ekosistem EV di Malaysia dapat berkembang dengan mampan dan inklusif.

Previous post

Modenas Melancarkan Era Baharu dengan Identiti Global

Next post

PROTON e.MAS 7 Muncul Pertama Kali di Perarakan Merdeka

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *