Aksesori / Produk / Alatan / Minyak

PROTON Perkukuh Operasi di Sabah dengan Pusat Pergudangan Baru

Menjawab Permintaan Pasaran yang Meningkat dengan Kapasiti Penyimpanan Lebih Besar

Pengeluar kereta nasional, PROTON, baru-baru ini melancarkan pusat pergudangan bahagian baharu di Kota Kinabalu, Sabah. Kemudahan ini adalah tambahan kepada pusat yang telah dibuka di Sarawak tahun lalu dan direka untuk mengurangkan masa penghantaran alat ganti sebanyak 30%. Ini adalah sebahagian daripada usaha PROTON untuk memenuhi permintaan pasaran yang semakin meningkat di Malaysia Timur, khususnya di negeri Sabah yang merupakan negeri ketiga tertinggi bagi penjualan kenderaan PROTON di negara ini.

Terletak di kawasan komersial di Inanam, gudang baharu ini menawarkan ruang lantai kira-kira 28,000 kaki persegi, 2.5 kali ganda lebih besar daripada lokasi sebelumnya. Kapasiti yang lebih besar ini membolehkan pusat tersebut memproses sehingga enam kontena secara serentak, berbanding dua kontena sebelum ini, dan menyimpan stok untuk tempoh tiga bulan.

Naib Presiden Jualan dan Selepas Jualan PROTON Edar, Edmund Lim, menyatakan bahawa peningkatan ini penting untuk menangani permintaan yang tinggi dan mengurangkan backlog pesanan yang telah meningkat akibat kekurangan ruang di gudang lama. Dengan peningkatan ini, PROTON kini boleh mengendalikan 28 kontena sebulan, meningkat daripada 24 kontena sebelum ini. Penghantaran alat ganti melalui udara dan laut juga dijangka akan dipercepatkan.

Selain itu, PROTON turut melancarkan sistem pengurusan gudang (WMS) baharu di semua lokasi awal tahun ini, yang membolehkan peningkatan kapasiti penghantaran harian di gudang baharu ini sebanyak 66%, daripada 180 kepada 300 baris setiap hari, dengan sasaran maksimum 400 baris menjelang September. Ini akan memastikan pengagihan alat ganti lebih efisien, dengan nilai stok dijangka meningkat sebanyak 1.5 kali ganda kepada RM9 juta menjelang Disember 2024.

Dari segi prestasi pasaran, pegangan pasaran PROTON di Sabah telah meningkat dari 10% pada 2018 kepada 27.4% setakat 2024, didorong oleh model-model popular seperti Proton Saga dan siri X. Dengan 8,000 tempahan untuk Proton X50 2024 dan pelancaran Proton X70 2025, PROTON menjangkakan jualan akan terus meningkat di negeri ini.

Terus-Terang

Terus-terang, pelancaran gudang bahagian baharu ini oleh PROTON di Sabah adalah langkah strategik yang sangat tepat pada masanya. Dengan peningkatan kapasiti dan keupayaan logistik yang lebih baik, PROTON bukan sahaja dapat memenuhi permintaan semasa tetapi juga bersedia untuk menghadapi peningkatan jualan di masa hadapan. Ini juga menunjukkan komitmen PROTON dalam memberikan perkhidmatan selepas jualan yang lebih baik kepada pelanggannya di Malaysia Timur, yang selama ini mungkin terjejas akibat keterbatasan ruang dan keupayaan di fasiliti sebelumnya. Namun, usaha ini perlu dipantau rapi bagi memastikan semua objektif yang telah ditetapkan dapat dicapai dengan berkesan.

Previous post

Kejayaan 100 Unit GWM TANK 300 dalam Masa Sebulan

Next post

Leona Chin Raih Podium di Malaysia Championship Series Pusingan 3

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *