Berita Auto

Mitsubishi Colt 2024 Memang Macam Kenalan Lama!

Mitsubishi Colt 2024 rupanya merupakan versi ‘rebadge’ Renault Clio yang menawan!

Mitsubishi Colt – siapa yang tidak ingat model ikonik ini? Ternyata, pembuat kereta Jepun ini sedia menghidangkan model baharu kepada kita untuk tahun 2024, dan ia sangat mirip dengan hatchback Perancis tertentu. Sekarang, letakkan kereta ini bersebelahan dengan Renault Clio yang baharu, dan semuanya akan menjadi jelas.

Sudah nyata bahawa Mitsubishi Colt 2024 banyak mengambil inspirasi dari Renault Clio yang baharu diubah suai, tetapi Colt menampilkan bumper depan yang unik dengan pasangan lampu hadapan yang menarik dan lampu siang (DRL) yang anggun. Perubahan lain termasuk gril ‘Dynamic shield’, bumper belakang yang direka semula dan lampu belakang.

Tambahan pula, varian asas Mitsubishi Colt dilengkapi dengan enjin petrol tiga silinder 1.0-liter yang menghasilkan 66hp kuasa dan tork 95Nm. Varian yang lebih tinggi menawarkan enjin turbo 1.0-liter yang lebih berkuasa dengan 90hp dan tork 160Nm.

Varian tertinggi Mitsubishi Colt pula menawarkan sistem kuasa hibrid 1.6-liter yang mempunyai output keseluruhan 141hp. Enjin pembakaran dalaman memberikan tork sehingga 148Nm, sementara motor elektrik menambahkan 205Nm lagi, menjadikan jumlah tork 353Nm.

Selain itu, varian ini juga merupakan yang paling menjimatkan bahan api, dan juga yang paling laju dalam barisan ini, dengan mencatatkan masa 0 hingga 100km/j dalam 9.3 saat. Sebagai perbandingan, Mitsubishi mengatakan Colt bermotor turbo mengambil masa 12.2 saat manakala versi asas mengambil masa 17.1 saat untuk mencapai 100 km/j dari keadaan berhenti.

Di bahagian dalam, Mitsubishi Colt menawarkan pilihan antara skrin sentuh 7 inci atau sistem infotainment yang lebih besar dengan paparan 9.3 inci. Ini mungkin akan berbeza mengikut varian yang dijual di Malaysia.

Kabin Mitsubishi Colt juga dilengkapi dengan dua port USB, pad pengecasan tanpa wayar dan sistem audio Bose premium yang terdiri daripada sembilan pembesar suara dan satu subwoofer. Bagi pengalaman pemanduan, seseorang boleh memilih antara klauster instrumen digital standard 7 inci atau menaik taraf ke skrin digital 10 inci yang lebih besar.

Buat masa ini, Mitsubishi hanya mengesahkan bahawa Colt akan dijual di Eropah. Walaupun belum ada pengumuman rasmi mengenai sama ada model ini akan diperkenalkan di luar Eropah.

Jadi, apa pendapat anda mengenai Mitsubishi Colt terbaru 2024 ini? Adakah anda berharap Mitsubishi akan memasarkan kereta ini di Malaysia? Lawati Laman Web Rasmi Mitsubishi melalui pautan ini untuk ketahui lebih lanjut.

Pada pendapat kami, Mitsubishi Colt 2024 ini mempunyai potensi untuk menarik minat peminat kereta di Malaysia, terutama mereka yang mencari gabungan reka bentuk menarik, kecekapan bahan api dan performa yang hebat. Dengan asas yang diambil dari Renault Clio dan ditambah dengan ciri unik dari Mitsubishi, model ini mempunyai semua elemen yang diperlukan untuk berjaya dalam segmen ini.

Namun, satu perkara yang perlu diberikan perhatian khas adalah harga. Pasaran Malaysia sangat sensitif terhadap harga, jadi Mitsubishi harus memastikan bahawa mereka dapat menawarkan Colt dengan harga yang berdaya saing sambil mengekalkan kualiti dan ciri-ciri yang menarik.

Kami akan mengikuti perkembangan ini dengan rapat, dan berharap untuk mendengar pengumuman rasmi dari Mitsubishi berkenaan dengan pelancaran Colt di Malaysia. Sementara itu, kami menjangkakan ia akan menjadi pilihan yang menarik buat penggemar hatchback yang menghargai reka bentuk dan inovasi.

Previous post

Lexus GX Generasi Ketiga Bayangan Toyota Prado Generasi Baharu?

Next post

Lexus TX Terbaharu Didedahkan - SUV Mewah Berteknologi Tinggi

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *