Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Jeep EV Baharu Berharga USD25,000: Adakah Ia Mampu Milik di Malaysia?

Jeep memperkenalkan model EV baharu dengan harga mampu milik, USD25,000 (lebih kurang RM117,260). Adakah Malaysia juga akan menerimanya dan masih kekal mampu milik?

Jeep sedang melangkah maju dalam dunia kenderaan elektrik (EV) walaupun terdapat penurunan dalam jualan EV. Mereka kini bersedia untuk melancarkan kenderaan elektrik sepenuhnya pertama mereka untuk pasaran Amerika. Model ini dijangka menjadi permulaan kepada rangkaian yang lebih luas, termasuk EV yang sangat dinantikan dengan harga USD25,000 (lebih kurang RM117,260) yang disahkan oleh CEO Stellantis, Carlos Tavares, akan tiba “dalam masa terdekat” di Amerika Syarikat.

Carlos Tavares memperkenalkan model mesra bajet ini semasa Persidangan Keputusan Strategik Tahunan Bernstein ke-40 pada hari Rabu. Beliau menyatakan bahawa Stellantis, syarikat induk Jeep, akan memanfaatkan kepakaran yang diperoleh daripada reka bentuk Citroën e-C3 berharga €20,000 (lebih kurang RM101,721) untuk membangunkan EV Jeep yang mampu milik ini.

Selain itu, pengenalan EV Jeep berharga USD25,000 ini akan menjadi tawaran ketiga EV jenama tersebut di Amerika Syarikat. Model ini akan menyusuli Wagoneer S, yang menyasarkan pembeli Grand Cherokee, dan Recon yang berorientasikan off-road, yang akan debut hujung tahun ini. Model baharu ini dijangka menampilkan reka bentuk kotak yang mengingatkan pada ikon Wrangler.

Walaupun Tavares tidak memberikan butiran terperinci selain daripada harga dan jangka masa umum untuk pelancaran model ini, dunia automotif penuh dengan spekulasi. Stellantis mempunyai beberapa platform baharu yang berpotensi menjadi asas kepada EV baharu ini. Memandangkan inspirasi daripada Citroën e-C3, adalah mungkin bahawa EV Jeep baharu ini mungkin berkongsi komponen dengan e-C3 juga.

Citroën e-C3, walaupun tidak begitu berkuasa, beroperasi pada Platform Kereta Pintar Stellantis dengan motor elektrik 111 kuasa kuda dan mempunyai jarak perjalanan sehingga 199 batu mengikut kitaran ujian Eropah yang lebih longgar. Namun, sama ada platform spesifik ini akan digunakan untuk Jeep baharu masih belum pasti.

Untuk model yang lebih kukuh seperti Wagoneer S dan Recon, Stellantis menggunakan seni bina STLA Large, yang direka untuk menyokong EV yang lebih besar dan berkuasa. Penggunaan platform yang pelbagai merentasi rangkaian Stellantis memastikan setiap model dioptimumkan untuk segmen pasaran dan keperluan prestasi yang dimaksudkan.

Sebagai Jeep terus mengembangkan barisan EV mereka, model mampu milik baharu ini akan memainkan peranan penting dalam menjadikan mobiliti elektrik lebih mudah diakses oleh khalayak yang lebih luas, selaras dengan permintaan yang semakin meningkat untuk penyelesaian automotif yang mampan. Jadi, adakah Malaysia juga akan menerima Jeep EV ini dan adakah ia akan kekal mampu milik di sini memandangkan struktur cukai kita yang sudah lapok?

Terus Terang

Kami percaya bahawa pengenalan Jeep EV mampu milik ini adalah langkah positif dalam industri automotif global. Namun, cabaran utama adalah memastikan model dan jenama ini tetap mampu milik di Malaysia, di mana struktur cukai yang tinggi sering menyebabkan harga kenderaan meningkat. Langkah seterusnya adalah memastikan dasar-dasar cukai yang lebih mesra EV diperkenalkan untuk membolehkan rakyat Malaysia menikmati manfaat penuh teknologi hijau ini.

Previous post

Royal Enfield Perkenal Shotgun 650 dan Tempahan Awal Himalayan

Next post

SUV Terbakar: Pemandu Selamat, Apa Yang Perlu Anda Lakukan?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *