Khidmat Masyarakat

Kia dan The Ocean Cleanup Teguh Melangkah ke Arah Kelestarian

Komitmen Berterusan dalam Menjaga Alam Sekitar Bersih dan Mampan

Kia Corporation dan The Ocean Cleanup, sebuah organisasi bukan berasaskan keuntungan yang membangunkan dan meluaskan teknologi untuk membersihkan lautan daripada plastik, telah memperkukuhkan usaha mereka untuk mencipta masa depan yang lebih mampan dengan melawan pencemaran dan meningkatkan kerjasama untuk menjaga alam sekitar yang lebih bersih dan sihat.

The Ocean Cleanup baru-baru ini membuka pejabat serantau pertama mereka di Kuala Lumpur, Malaysia dengan rancangan untuk mempererat hubungan dengan komuniti setempat serta merancang, menyelaras, dan melaksanakan inisiatif untuk menangani pencemaran plastik di seluruh laluan air di Asia Tenggara.

Untuk memperingati perkongsian ini dan menandakan pencapaian geografi ini, Kia telah menyumbang sebuah kenderaan Kia baharu kepada pejabat serantau The Ocean Cleanup. Kenderaan ini akan membantu operasi harian organisasi tersebut dan menjalankan penyelidikan lapangan di lokasi yang terpencil dan sukar diakses. Perkongsian strategik ini bertujuan untuk menonjolkan dedikasi Kia dalam mencipta dunia yang lebih bersih dan hijau, selaras dengan kepercayaan teras syarikat.

Komitmen Kia terhadap mobiliti hijau diperkukuhkan lagi dengan usaha untuk memperkenalkan 10 item lestari yang akan menjadi asas penggunaan bahan lestari dalam keretanya pada masa akan datang. Setakat ini, Kia telah merangka dan melaksanakan lebih daripada 30 penyelesaian lestari dalam proses pembuatan keretanya, termasuk penggunaan komponen berasaskan tumbuhan, polietilena tereftalat (PET) yang dikitar semula, dan jaring nelayan yang dibuang dalam pembuatan fabrik dan karpet keretanya.

Kia-Concept-EV3-7.1

Komitmen Kia terhadap masa depan yang lebih baik ditekankan pada pelancaran dunia Kia EV3 baru-baru ini di mana ia diperkenalkan sebagai model Kia pertama yang menggunakan plastik kitar semula secara meluas, berjumlah kira-kira 28.5 kg setiap kereta. Ini dicapai dengan mengintegrasikan plastik kitar semula ke dalam komponen luaran seperti penutup bumper, fender, dan hiasan pintu.

Perkongsian dengan The Ocean Cleanup terus menjadi salah satu strategi utama dalam visi korporat Kia untuk membina masa depan mobiliti yang mampan. Berdasarkan usaha dan momentum semasa, Kia merancang untuk meningkatkan peratusan penggunaan semula plastiknya kepada 20 peratus menjelang tahun 2030 dan menjangkakan untuk terus menyumbang kepada perlindungan alam sekitar dengan mewujudkan dan mengaktifkan “Kitaran Kitar Semula Berimpak” bagi mengurangkan kesan iklim semasa melupuskan kenderaan.

Terus-Terang

Secara terus-terang, usaha yang dilakukan oleh Kia dan The Ocean Cleanup ini adalah satu langkah yang wajar dipuji, namun masih banyak yang perlu dilakukan untuk memastikan kesan yang lebih meluas dan berkekalan. Adalah penting untuk kita menyedari bahawa perubahan ini memerlukan komitmen jangka panjang dan usaha yang konsisten. Dengan sokongan komuniti dan kerjasama global, kita boleh mencapai matlamat untuk mengurangkan pencemaran plastik dan melindungi planet kita.

EV9

Previous post

Mercedes-Benz Anjur Motorshow Sendiri

Next post

Kompaun Trafik Baru DBKL: Adakah Ia Cukup Sebagai Penghalang?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *