Hibrid, Elektrik, Hidrogen

JAECOO J7 PHEV – Cipta Sejarah, Mencapai 1,300KM dengan Cas Penuh dan Tangki Penuh

Pratonton Malaysia Bagi JAECOO J7 PHEV Menjelang Pelancaran Akhir Tahun Ini

Malaysia adalah salah satu daripada tujuh negara yang menguji JAECOO J7 PHEV dalam maraton pemanduan jarak jauh dari Guangzhou ke Wuhu, China. Selain Malaysia, pasukan antarabangsa yang terdiri daripada Itali, Mexico, Arab Saudi, Sepanyol, Turki, dan United Kingdom turut menyertai perjalanan sejauh 1,300km* ini dengan hanya menggunakan satu tangki minyak dan bateri penuh, tanpa berhenti untuk mengecas semula.

“Kami memahami kebimbangan pengguna terhadap jarak pemanduan bagi kenderaan elektrik. Oleh itu, JAECOO memberikan pengalaman luar biasa kepada pemandu-pemandu dari seluruh dunia untuk merasai keyakinan dan ketenangan semasa memandu tanpa henti. Strategi kami memperkenalkan JAECOO J7 PHEV ini tepat pada masanya kerana pasaran kini memerlukan gabungan prestasi enjin yang berkuasa dan kecekapan bahan api,” kata Naib Presiden Eksekutif Chery Corporate Malaysia, Leo Chen.

Melangkaui Batas Jarak Kenderaan Hibrid Plug-in (PHEV)

Perjalanan 13 jam dari Guangzhou yang bermula pada 16 Oktober 2024 ini melibatkan laluan trafik yang sesak ketika waktu puncak pagi, jalan kebangsaan, dan lebuh raya antara bandar. Secara teori, JAECOO J7 PHEV mempunyai jarak elektrik tulen sejauh 106km* dan penggunaan bahan api paling rendah dalam kelasnya iaitu 5.99 liter per 100km dalam keadaan kuasa rendah.

Menurut Naib Presiden JAECOO Malaysia, Emily Lek, “Semasa maraton pemanduan jarak jauh ini, JAECOO J7 PHEV melebihi spesifikasi dengan mencapai jarak 125.2km dalam mod elektrik tulen, iaitu lebih 19.2km* daripada jangkaan. Ini membuktikan Teknologi Sistem Hibrid Super (SHS) JAECOO yang membolehkan JAECOO J7 PHEV mengekalkan keadaan pemanduan yang cekap dan menjimatkan tenaga. Kami bangga memperkenalkan JAECOO J7 PHEV untuk pasaran Malaysia bagi dinikmati oleh pengguna.”

JAECOO J7 PHEV Datang Ke Malaysia

JAECOO J7 PHEV, yang akan dilancarkan secara rasmi di Malaysia pada penghujung tahun ini, menampilkan rekaan luar yang serupa dengan versi petrol J7. Selain daripada sistem keselamatan dan keselesaan yang sama, perbezaan ketara J7 PHEV termasuk enjin hibridnya yang mempunyai jarak yang lebih jauh, kemampuan pengecasan DC, serta output luaran yang membolehkan pengguna mengecas dan menggunakan peralatan elektronik seperti projektor, cerek, atau pengering rambut, terutamanya semasa aktiviti luar.

JAECOO J7 PHEV akan hadir dalam dua varian. Varian All-wheel Drive (AWD) menawarkan tujuh mod pemanduan iaitu Ekonomi, Standard, Sport, Pasir, Lumpur, Salji, dan Off-Road. Manakala varian Two-wheel Drive (2WD) menawarkan tiga mod pemanduan iaitu Standard, Sport, dan Ekonomi. Sistem PHEV ini dikuasakan oleh bateri 18.3kW dan tangki minyak 60 liter yang mampu menghasilkan tork 525Nm. Ia juga dilengkapi dengan pengecas arus terus (DC) yang menyokong sehingga 40kW.

“Peminat boleh memilih warna, gaya rim, dan peningkatan dalaman yang ditawarkan, memberikan identiti tersendiri kepada JAECOO J7 PHEV sambil mengekalkan intipati jenama ini, ‘Dari Klasik, Lebih Daripada Klasik’. Pendaftaran minat untuk JAECOO J7 PHEV akan bermula semasa pratonton di Sunway Pyramid dari 23 hingga 27 Oktober sebelum pelancaran rasminya pada akhir tahun ini. Kami menjangkakan penghantaran akan bermula pada Februari 2025,” jelas Lek.

JAECOO J7 PHEV adalah lambang gabungan kemewahan mampu milik dan fungsi off-road bagi pengembara sofistikated. Dengan lebih sedekad pengalaman dalam industri automotif, JAECOO menetapkan piawaian baharu untuk SUV off-road bandar.

Terus-Terang

JAECOO J7 PHEV nampaknya membawa nilai tambah besar untuk pasaran Malaysia. Dari sudut ekonomi bahan api dan keupayaan hibrid yang unggul, J7 PHEV jelas merupakan pilihan yang sesuai untuk mereka yang mencari keseimbangan antara prestasi dan kecekapan. Walau bagaimanapun, ia harus dilihat sejauh mana kebolehan sebenar dalam keadaan penggunaan harian. Adakah keupayaan luar biasa yang ditunjukkan dalam maraton ini akan diterjemahkan ke pengalaman harian pengguna biasa? Kita akan tunggu dan lihat.

GALERIA

Previous post

Pengalaman Audio Seperti Konsert di Jalan Raya

Next post

Ferrari F80: Supercar Terhebat Dengan Teknologi Termaju

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *